Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Integracja sensoryczna: kiedy jest potrzebna?

fot.123rf
2 marca 2016 in Parenting by Katarzyna Margielska
O działaniu mózgu i całego układu nerwowego dowiadujemy się coraz więcej. Dlatego już na wczesnym etapie życia możemy wyłapywać różne nieprawidłowości. Zaburzenia integracji sensorycznej, autyzm czy depresja występowały u ludzi już dawniej, ale nie w takim stopniu jak obecnie. Tymczasem problemy z integracją sensoryczną można już zaobserwować u kilkumiesięcznego dziecka, które np. nie jest w stanie zasnąć bez ciągłego bujania albo usypia tylko podczas jazdy samochodem. Dla wykończonych rodziców jedynym ratunkiem okazują się masaże i ćwiczenia zalecane przez terapeutę IS.

Jak zdiagnozować zaburzenia integracji u dziecka? Przede wszystkim ważna jest obserwacja: jego skłonności, zachowań, tego jak funkcjonuje w grupie, co je (może nagminnie unikać tych samych produktów, ze względu na ich konsystencję) – jednym z objawów jest właśnie wybiórczość jedzenia. Dzieci jedzą np. tylko stałą grupę produktów, nie są w stanie wziąć do ręki soczystych owoców czy warzyw.

Do podstawowych objawów zalicza się też problem z czesaniem, myciem głowy, obcinaniem paznokci, dbaniem o nadmierną czystość (np. dziecko nie jest w stanie znieść, że się ubrudziło). Inne dzieci mogą z kolei potrzebować większej ilości bodźców: specyficznego bujania, głaskania, drapania.

Poza tym u dziecka widoczne są problemy z organizacją ruchów: co chwilę coś przewraca, rozlewa jest niezgrabne ruchowo.

Zwykle też widać, że dziecko nie odnajduje się na placach zabaw: albo nie chce w ogóle wchodzić na drabinki, ma opór przed huśtaniem itp. albo przeciwnie: wchodzi bardzo wysoko nie odczuwając przy tym strachu, godzinami kręci się na karuzeli albo buja na huśtawce.

Kolejną grupę stanowią dzieci, które wcześniej były rehabilitowane z powodu np. nieprawidłowego napięcia mięśniowego. U tych dzieci częściej obserwuje się zaburzenia integracji sensorycznej. Poza tym rehabilitacja kończy się w momencie zniwelowania np. nadmiernego napięcia. Dziecko często wymaga wtedy wsparcia terapeutycznego, które będzie nadal wspomagać jego rozwój.

Często też z zaburzeniami integracji idzie w parze choroba lokomocyjna.

Co jeszcze wskazuje na problemy z integracją?

Gdy widzimy grupę bawiących się dzieci (piszczących, skaczących, biegających), a na zewnątrz tej grupy stoją dzieci, które nie mają odwagi włączyć się do zabawy – to prawdopodobnie mamy do czynienia z zaburzoną integracją.

– Dzieci, które są obserwatorami i stoją z boku, zamiast brać udział w zabawie, zwykle mają takie zaburzenia. One potrzebują więcej czasu, żeby oswoić się z sytuacją. – wyjaśnia Marta Surga, terapeutka IS. – Dzieci mają naturalną chęć do przebywania z innymi dziećmi, do zabawy. W momencie, gdy blokują to w sobie, gdy coś im nie pozwala na włączenie się do takiej aktywnej zabawy tzn., że jest jakiś powód. Mogą oczywiście występować u nich zaburzenia psychologiczne, ale zwykle chodzi tu jednak o sensorykę.

Przyczyną może być w tej sytuacji niezintegrowany odruch Moro – na skutek tego dziecko nie jest w stanie ocenić zagrożenia i obawia się, że zostanie „stratowane” przez rówieśników.

Strony: 1 2


Uwaga konkurs! Przywróć młody wygląd na dłużej – wygraj zabieg preparatem Facetem w klinice Estetica Nova!

Atrakcyjna, młodo wyglądająca twarz to pragnienie większości z nas. Szeroki wybór oferty zabiegów anti-aging sprawia, że coraz więcej kobiet korzysta z możliwości niechirurgicznego poprawienia urody, ...

Konkurs z okazji Dnia Matki: Ministerstwo Dobrego Mydła

Każdego dnia, kiedy otwieramy naszą małą pracownię, myślimy nie tylko o tym, co danego dnia mamy do zrobienia, ale i o produktach, które jeszcze nie ...

KONKURS Quiosque „Podziękuj Mamie”

Maj to jeden z najpiękniejszych miesięcy w roku. Wszystko wokół budzi się do życia i rozkwita. W tym czasie jest także wyjątkowe święto - ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI