Jak wybrać zajęcia pozalekcyjne dla dzieci?

123rf.com

Początek września to powrót do szkolnych ławek po kilku tygodniach beztroskich wakacji. Jak przedłużyć ten czas dzieciom, by dobry humor nie opuszczał ich przez cały rok? Po pierwsze, zachowajmy zdrowy rozsądek. Nie zapełniajmy dziecku tygodnia do ostatniej godziny – zostawmy czas na zabawę z rówieśnikami z sąsiedztwa, na wypoczynek, a przede wszystkim zapewnijmy godziny spędzone z rodzicami.

reklama

Kursy pozaszkolne zyskują coraz większą popularność. Dostarczają dodatkowych bodźców do rozwoju i inspiracji, pozwalając obudzić pasję, szukać talentów i pobudzać ciekawość. – Dzieci lubią różnorodność, trudno im się skupić przez dłuższy czas nad jednym zadaniem. Warto wyjść poza ramy tego, co jest sztampowe i schematyczne. Niech najpierw spróbują różnych wariantów, doświadczą czegoś ciekawego, a przy okazji złapią podstawy. Potem samodzielnie dokonają wyboru – tłumaczy Agnieszka Kaczorowska, znana tancerka i aktorka, triumfatorka programu „Taniec z Gwiazdami”, a obecnie właścicielka szkoły tańca Danceworld skierowanej przede wszystkim do najmłodszych.

Jak wybrać zajęcia?
Przede wszystkim trzeba dostosować je do potrzeb i zainteresowań dziecka – obserwujmy i szukajmy predyspozycji, jednak nie kategoryzujmy od razu. Porzućmy myślenie, że jeśli dziecko jest wysokie, to zapiszemy je na siatkówkę, a skoro chętnie rysuje – na zajęcia z malarstwa. Dajmy dzieciom spróbować kilku aktywności, poeksperymentujmy razem z nimi i patrzmy, co daje im radość i w czym rozwijają talent i pasję. Postawmy na rozbudzenie w dziecku kreatywności, bo bycie kreatywnym nie dotyczy wyłącznie artystów. Pozwoli im to znaleźć ciekawszą pracę w przyszłości, ponieważ w czasach mobilności i zdigitalizowanego społeczeństwa twórcze jednostki nie są skazane na siedzenie kilku godzin w biurze, a prowadzenie własnego biznesu w dowolnym miejscu na świecie jest dużo łatwiejsze niż nawet dekadę temu.

Wiek jest decydujący
Wybór dodatkowych zajęć zależy od wieku dziecka. Dla maluchów, dzieci, przedszkolaków i tych z pierwszych klas podstawówki powinny one być przede wszystkim zabawą i mieć charakter ogólnorozwojowy. Dla dzieci w wieku szkolnym warto wybrać zajęcia, które będą już kierowały w stronę pierwszej profesjonalizacji. Młodzież w wieku 12 czy 15 lat ma już zdecydowanie więcej doświadczeń i często sama decyduje, na jakie dodatkowe zajęcia chce uczęszczać. Mają one pomóc dziecku w rozwijaniu jego hobby i być dla niego przyjemnością.

W obu grupach wiekowych sprawdzą się m.in. lekcje tańca. Jak pisze mgr Bernadetta Wojtuń–Sikora w swoim tekście dla Zeszytów Nauczycielskich pt. „Znaczenie tańca i form muzyczno-ruchowych w psychofizycznym rozwoju dzieci i młodzieży”, taniec kształtuje sprawność motoryczną, prowadząc do harmonijnego rozwoju organizmu. Angażuje wszystkie partie mięśniowe i stawy, co ma wpływ na poprawę struktury mięśniowej, oraz zwiększenie ruchomości w stawach. Ma to znaczenie w uzyskaniu stabilizacji układu kostnego. Podczas tańca rozwijają się i doskonalą zdolności motoryczne, takie jak: gibkość, szybkość, skoczność, zwinność i wytrzymałość. Potwierdzeniem tego są min. wyniki badań przeprowadzonych w szkołach z Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego. Objęły one dziewczęta uczęszczające i nieuczęszczające na zajęcia taneczne oraz uczennice z klasy sportowej o specjalności lekka atletyka. Okazało się, że dziewczęta tańczące posiadają wyższą sprawność motoryczną pod względem gibkości, równowagi i wytrzymałości mięśniowej niż te, które nie tańczą. W porównaniu z uczennicami klasy sportowej dziewczęta tańczące charakteryzuje wyższy poziom gibkości, siły tułowia, szybkości i zwinności.