Po co dzieciom nauka programowania?

123rf.com

MEN uważa programowanie za podstawową kompetencję XXI wieku, a dotychczasowy program informatyki w szkołach nazywa „archaicznym”. Od 2016 wszystkie dzieci będą uczyć się progrmowania. Po co dzieciom taki przedmiot i na czym polega język scratch?
Nowe technologie obecne są dziś w każdej dziedzinie życia. Wraz z ich rozwojem rośnie zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych programistów. Jednak zmiany zapowiadane przez ministerstwo służą nie tylko kształceniu specjalistów od kodowania, ale też poznawaniu sprocesów, które towarzyszą nam na co dzień.

reklama

Według założeń nowego programu nauczania uczeń po kilku latach nauki będzie potrafił m.in.:

  • Zaprojektować i utworzyć własny program i zastosować w nim np. procedury „wejścia” i „wyjścia”, wyrażenia arytmetyczne i odpowiednie struktury danych.
  • Testować własne programy i objaśniać ich funkcjonowanie.
  • Wykorzystać inne programy i aplikacje do komputerowego rozwiązywania problemów.

Kodowanie nazywane jest obecnie „trzecim językiem”, którego znajomość od najmłodszych lat zwiększa świadomość funkcjonowania współczesnego świata. Z myślą o najmłodszych powstał edukacyjny język obiektowy, tzw. scratch, do nauczania dzieci i młodzieży od 8 roku życia. Umożliwia on łatwe tworzenie interaktywnych animacji, gier, historyjek. Odbywa się to w sposób wizualny – poprzez przeciąganie kolorowych puzzli i postaci z zasobnika. Ich układ tworzy kod przypisany konkretnemu obiektowi. Scratch pokazuje dzieciom i rodzicom że programowanie nie musi być skomplikowaną dziedziną, a nauczanie jego podstaw może być świetną zabawą.

Wzrost zainteresowania dzieci programowaniem rodzi nowe inicjatywy, które pomagają opanować umiejętności informatyczne. Można znaleźć warsztaty, które łączą zabawę z nauką, także w serwisach edukacyjnych dostępnych jest wiele zadań i gier związanych z prostym programowaniem.

„Na naszej platformie nawet najtrudniejsze dla dzieci zagadnienia oraz przedmioty stają się ciekawe i łatwe do zrozumienia. Nauka poprzez zabawę daje naprawdę świetne rezultaty oraz pomaga dzieciom osiągać jeszcze lepsze wyniki w szkole”, mówi Olga Żdżarska, Koordynator ds. treści w Squla.pl.

Promotorzy nauczania programowania zgodnie twierdzą, że uczy ono logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów, a także umiejętności pracy zespołowej, które w późniejszych etapach nauki i w dorosłym życiu przydadzą się każdej pracy. Niewiedza na temat zasad działania komputerów staje się współczesnym analfabetyzmem, a programowanie nie musi być dziedziną specjalistów, tak jak pisanie i czytanie nie jest wyłączną domeną humanistów.