„Uczta dla maluszka”, czyli jak budować zdrowe nawyki żywieniowe dziecka od najmłodszych lat

Po sukcesie książki „Uczta dla dwojga” – czyli dla mamy i maluszka w brzuszku, Monika Mrozowska i Katarzyna Błażejewska-Stuhr, przygotowały kolejną wspólną książkę pt. Uczta dla maluszka. Najnowsza książka poświęcona jest zdrowemu żywieniu dzieci między szóstym miesiącem a szóstym rokiem życia.

reklama

Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska ponownie dzielą się fachową wiedzą, doświadczeniem i unikatową kreatywnością. Można ich zaczerpnąć z książki „Uczta dla Maluszka”.

Po uczcie dla Dwojga, czas na Maluszka

Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska pokazały, że tworzą zgrany tandem w pisaniu o dietetyce dziecięcej w sposób kompetentny i atrakcyjny. Dowodem jest ciepłe przyjęcie przez mamy książki o żywieniu w ciąży – „Uczta dla Dwojga”. Po narodzinach i okresie karmienia mlekiem, przychodzi czas na zmiany – na „Ucztę dla Maluszka”.

Autorki kolejną książką nie tylko pomagają kontynuować zdrowe żywienie dziecka po jego narodzinach. Serwują zestaw przepisów i inspiracji pozwalających na budowanie w Maluszku zdrowych nawyków żywieniowych już od jego pierwszych posiłków. Smaki z dzieciństwa wspominamy całe życie. Od rodziców zależy, czy dziecko w przyszłości intuicyjnie wybierze jabłko zamiast drożdżówki. Warto budować w dzieciach zdrowe nawyki od początku, żeby z dzieciństwem kojarzył mu się koktajl owocowy a nie napoje gazowane. Przepisy łączą w sobie fachową wiedzę o wartościach odżywczych, niezbędnych dla prawidłowego rozwoju dziecka i kreatywność w propozycjach podania dań. Stają się one zdrowymi, smacznymi a jednocześnie atrakcyjnymi ucztami dla Maluszka. Można więc zapomnieć o nudnych papkach ze słoika, w dodatku bez nadmiernego nakładu pracy.

Warzywa to najważniejsze składniki diety dzieci. Nie tylko dlatego, że powinny znajdować się niemal w każdym posiłku, ale głównie dlatego, że nauczenie dzieci jedzenia warzyw od początku będzie niezastąpionym wkładem w ich rozwój i zdrowie.

Mamy podczas ciąży i pierwszych miesięcy po przyjściu dziecka na świat sprawują całkowitą kontrolę nad tym, jakich wartości odżywczych dostarczają dziecku. Problemy mogą pojawić się, gdy przychodzi czas odstawienia dziecka od mleka i konieczność wprowadzania coraz to nowych produktów do diety. Jak dostarczać niezbędnych dziecku wartości odżywczych, gdy krzywi się na sam widok papki z jabłka albo owocu pomidora? Katarzyna Błażejewska-Stuhr przekonuje, że warto budować zdrowe nawyki dzieci od samego początku poprzez obserwację swoich dzieci i elastyczne podejście. Z własnego doświadczenia wie, że dzieci są różne, nawet własne. To, co sprawdzało się przypadku jej starszego syna, nie działa przy młodszym – trzeba szukać nowych rozwiązań. Im szybciej rodzice nabiorą takiego podejścia, tym szybciej skończy się walka, a witaminy i dobre kalorie nie staną się dla maluszka powodem do stresu. Rodzic ma szansę dotrzeć do swojego dziecka. Trzeba tylko znaleźć tę właściwą drogę. Książka podpowiada triki na oswajanie małego niejadka z nielubianymi produktami i warzywami, tak by się do nich stopniowo przyzwyczaił i polubił, ponieważ każdy wysoko wartościowy produkt możemy sprytnie połączyć z innymi składnikami by powstało pyszne danie.

Żywienie Maluszka w praktyce

Książka Uczta dla Maluszka jest zestawem przepisów na zdrowe żywienie maluszka. Zestaw ten został zaplanowany w taki sposób, żeby dziecko od pierwszej uczty, przyzwyczajało się do wysokowartościowych kasz, cukinii, fasoli, kalafiora, marchewki i wielu innych, zdrowych produktów. W książce znajdują się przepisy na słodkości, które nie zawierają cukru – dziecko nie musi mieć z nim kontaktu w ciągu pierwszych dwóch lat życia, dzięki temu w późniejszych latach nie będzie tak bardzo przepadał za słodyczami. Maluszek, z apetytem będzie jadł kaszkę jaglaną w formie budyniu z owocem borówki amerykańskiej już od siódmego miesiąca życia. Od dziewiątego miesiąca, można mu podać cukinię w formie placuszków z jajkiem i ziemniakiem. Kiedy skończy dwunasty miesiąc, przyjdzie czas na zielony deser Shreka z awokado. Z tym super zdrowym składnikiem należy zapoznawać dziecko jak najszybciej, podając w formie słodkiej jak i wytrawnej. Desery nie zawierają cukru, ponieważ funkcję słodzika pełnią suszone lub świeże owoce. W Uczcie dla Maluszka znajdziemy także przepisy na smakowite zupki, na przykład kalafiorową wzbogacimy pomidorem malinowym i szczyptą przyprawy włoskiej. Atrakcyjnych propozycji podania kalafiora jest tu wiele więcej.

Dajmy dzieciom to, co jest najzdrowsze i najwartościowsze – jeżeli będą jadły tak od urodzenia, to będą dla nich oczywiste smaki.

Wiele przepisów składa się tylko z dwóch lub trzech składników. Dlatego zdrowe żywienie dzieciaków nie utrudnia życia dorosłym, a przysmaki mogą być zawsze pod ręką. Jeśli rodzic ma ochotę na zaserwowanie swojemu Maluchowi więcej finezji, sięgnie do stron z przepisami na dziecięcą, subtelną wersję orientu. Możemy przygotować delikatne guacamole, pilaw czy nawet pad thai. Autorki nie zapomniały o zdrowych napojach jak mleka roślinne i koktajle.

Proponowane dania są smaczne, pięknie się prezentują z punktu widzenia dziecka, a ich nazwy jeszcze bardziej pobudzają ciekawość i apetyt maluchów. Warto zdobyć się na kreatywność i pozytywnie bawić się z dziećmi jedzeniem. Autorki zachęcają by zapraszać malucha do kuchni, nawet w nosidełku i przygotować wspólnie zielonego omleta Popey’a ze szpinakiem. Później ten składnik dodawany w zupkach i innych daniach nie będzie dla maluszka taki straszny.

A tak o książce mówią same autorki:

Katarzyna Błażejewska-Stuhr – dietetyk kliniczny, psychodietetyk. Wyznaje zasadę, że można jeść niemal wszystko, ważne są proporcje. W proponowanych dietach, jak również w edukacji pacjentów kładzie nacisk na produkty sezonowe, regionalne i – co ważne – naturalne. Autorka bestsellerowych książek, m.in. Koktajle dla zdrowia i urody, czyli jak zamieszać w swoim życiu, Koktajle dla zdrowia i urody, czyli pysznie, świeżo, kolorowo oraz Koktajle dla zdrowia i urody, czyli zdrowo, smacznie, wyjątkowo.

Monika Mrozowska – aktorka, propagatorka zdrowego odżywiana. Autorka i współautorka książek kulinarnych – m.in. Słodkie i zdrowe, czyli desery, które możesz jeść codziennie. Ekologiczna, Ekonomiczna Kuchnia (Wydawnictwo Zwierciadło). Wegetarianka. Z pasją angażuje się w akcje prozdrowotne, przede wszystkim związane z edukacją żywieniową.

Książka dostępna m.in. w Księgarni Zwierciadła