Co siedmiolatek może wiedzieć i umieć?

Umieć opowiadać sny, mieć własny gust, wybaczyć. Huśtać się, znać pojęcie „szczypta soli”. Jak pomóc dziecku rozwijać inteligencję emocjonalną i umiejętności poznawcze?
Rodzice siedmiolatka zwykle dużo uwagi poświęcają rozwojowi intelektualnemu dziecka. Przecież idzie właśnie do szkoły, okaże się jak radzi sobie z czytaniem, pisaniem, liczeniem. Są jednak jeszcze inne sfery życia. Siedem lat to ważna cezura, kończy się beztroskie dzieciństwo. Dziecko wkracza w świat ze swoimi emocjami, wrażliwością, umysłem. Pomóżmy siedmiolatkowi, żeby umiał:

reklama

  • Czuć, że dorośli traktują obecność dziecka jako coś dobrego. Słyszeć często: „Mam ochotę razem z tobą…”.
  • Wspiąć się na drzewo.
  • Chcieć wygrywać i umieć przegrywać.
  • Nie mylić głodu z gniewem, zmęczenia ze smutkiem.
  • Znać opisy stanów uczuciowych: „gotuje się we mnie…”, „jestem w niebie”.
  • Wiedzieć, co znaczy „być do czegoś źle nastawionym”.
  • Wybaczyć dorosłemu niesprawiedliwą karę.
  • Poczuć, że własne postępy w nauce wywołują u innych zadowolenie.
  • Doświadczyć, jak własny pomysł udoskonalenia czegoś jest wprowadzany w życie. Pozostaje po tym wspomnienie siebie jako kogoś naprawiającego świat.
  • Wspólnie z ojcem gotować, sprzątać, biwakować, chodzić po lesie, coś wspólnie naprawić.
  • Umieć się huśtać.
  • Ulepić bałwana. Zbudować zamek z piasku i tamę na strumieniu. Zrobić z rodzicami pochodnię, wiatrak. Umieć rozpalić i zgasić ognisko.
  • Ubijać śmietanę. Mieszać, kroić, obierać, zagniatać, przecierać przez sito. Znać pojęcie: „szczypta soli”.
  • Podróżować: zobaczyć rodzinę, rodziców w innym otoczeniu. Doświadczyć różnicy między komfortem a prymitywnymi warunkami. Doświadczyć, czym jest tęsknota za domem.
  • Nocować u innej rodziny. Znać zwyczaj obowiązujący tylko we własnej rodzinie.
  • Doświadczyć bycia pod czyjąś opieką w niegroźnej chorobie. Umieć się wyciszyć. Mieć świadomość, że „choroby są częścią życia”.
  • Dawać datki. Żebrakowi, grajkowi, mimowi.
  • Znać bajkę o brzydkim kaczątku i inne historie o porzuceniu i przynależności.
  • Pójść do muzeum. Oglądać stare przedmioty. Zobaczyć zamek. Odczuć, że świat się zmienia, że babcia żyła w innych warunkach.
  • Mieć świadomość ogromu świata, kontynentów.
  • Chcieć założyć kolekcję.
  • Wybrać rzecz, którą się da własnym dzieciom.
  • Znać numery telefonów alarmowych.