Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku 1-3 lat

32189490 - a happy young child is raising his arms in the air as he eats freshly harvested fruit at an apple orchard on a sunny fall day.
16 marca 2017 in Parenting by redakcja
• Dieta najmłodszych powinna być prawidłowo zbilansowana pod względem energii i ważnych składników pokarmowych – białka, tłuszczu, witamin i składników mineralnych (szczególnie żelaza i wapnia).

Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat, przygotowany przez Instytut Matki i Dziecka, obrazuje udział poszczególnych grup produktów wyrażony w ilościach porcji w jadłospisie dziecka. Dostępny na przykład w „Poradniku żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia”, do pobrania bezpłatnie z: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/poradnik.pdf.

Pełnowartościowa całodzienna dieta dziecka powinna uwzględniać produkty z różnych grup żywności, w następującej liczbie porcji: 4-5 porcji produktów białkowych, 2 porcje mleka oraz 1 porcja produktów mlecznych, 1-2 porcji mięsa, drobiu lub ryb, 5 porcji produktów zbożowych, 5 porcji warzyw, 4 porcje owoców i 1-2 porcji tłuszczów.

Warzywa są ważnym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika. Według nowych norm Instytutu Matki i Dziecka średnia całodzienna racja pokarmowa na warzywa wynosi 200 g.
Wiele witamin, minerałów i związków organicznych znajdziemy również w owocach. Warto je nie tylko jeść, ale można również pić w postaci soków owocowych. Należy jednak wybierać te naturalne (niesłodzone) i nie przesadzać z ich ilością. Porcja wielkości pół szklanki wyciskanego soku to dobry pomysł na jeden z posiłków uzupełniających malucha (II śniadanie lub podwieczorek).

Mleko i produkty mleczne są szczególnie ważne, gdyż zawierają wapń – niezbędny do budowy kości, zębów oraz prawidłowego przebiegu wielu przemian metabolicznych. Zapotrzebowanie na wapń w diecie dziecka w wieku 1-3 lat według obecnych norm wynosi 700 mg.

Jaja możemy podawać w ilości do 3-4 sztuk w tygodniu. Wysoką zawartość białka znajdziemy również w mięsach i rybach, które są też doskonałym źródłem witamin B1, PP, B12, żelaza, cynku oraz wielu pierwiastków śladowych. Ryby (szczególnie tłuste ryby morskie z bezpiecznego źródła) zaleca się podawać 1-2 razy w tygodniu.

Aby nawodnić młody organizm, najlepsza jest woda. Dzienne zapotrzebowanie na płyny dla dziecka w wieku 1-3 lata to około 1300 ml na dobę.

Dzienna podaż niezbędnej dla prawidłowego wzrostu i rozwoju witaminy D dla dzieci w wieku
13-36 miesięcy wynosi 600 j.m.

Ważne jest, aby żywność dla dzieci pozbawiona była szkodliwych substancji, takich jak: metale szkodliwe dla zdrowia, środki ochrony roślin (pestycydy), nawozy sztuczne, syntetyczne substancje i konserwanty dodawane do żywności.

Materiały prasowe: 1000dni.pl


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI