Zdrowe nawyki żywieniowe małego ucznia

123rf.com

Kiedy dziecko idzie do szkoły i zaczyna spędzać więcej czasu ze swoimi rówieśnikami, coraz częściej słyszymy, że „chcę to samo” co kolega czy koleżanka lub słodkości ze szkolnego sklepiku. Jak zapobiec złym nawykom i przekonać dzieci do zdrowych przekąsek i drugiego śniadania?

reklama

Dawaj dobry przykład
Nie zapominaj, że to ty jesteś wzorem dla swojego dziecka, to od ciebie wszystkiego się uczy i ciebie naśladuje. Jeśli twój sposób odżywiania pozostawia wiele do życzenia, trudniej będzie przekonać twoją pociechę do prawidłowej diety. Zrobienie wspólnie sałatki czy soku z owoców dla dziecka do szkoły może mieć nie tylko pozytywny wpływ na zdrowie, ale też przynieść dużo frajdy!

Ucz dziecko pić wodę
Skończ z soczkami i napojami. Pragnienie najlepiej zaspokaja woda. Warto więc jak najwcześniej przyzwyczaić dzieco do neutralnego smaku wody. Dobrym rozwiązaniem może być kolorowy bidon wypełniony wodą z dodatkiem świeżych owoców, np. malin, truskawek. Wtedy woda nabierze smaku, ale zdrowego.

Urozmaicaj drugie śniadania
Jeśli dziecko nie chce jeść w szkole kanapek i codziennie przynosi je z powrotem do domu twierdząc, że nie było głodne, to prawdopodobnie znudziły mu się wciąż te same zestawy na drugie śniadanie. Warto je więc urozmaicić, robiąc zabawne kształty z warzyw. Takie kanapki będą zabawne a zarazem odżywcze.

Pamiętaj o owocach
Dziecko w szkole potrzebuje energii i siły do nauki, jego mózg pracuje bardziej intensywnie niż dotychczas. W każdym posiłku powinna się więc znaleźć porcja witamin, a owoce należą do ich najlepszych źródeł. Zróbcie razem sałatkę owocową, owocowe koreczki czy po prostu włóż jabłko czy banana do plecaka pociechy. Jeśli będzie głodne, to chęcią po nie sięgnie!

Pokazuj dziecku zdrowe produkty w sklepie
Zabierz dziecko na zakupy do sklepu spożywczego. Pokaż mu przeróżne produkty, które już zna lub nie i opowiedz o wartościach odżywczych. W ten sposób przekażesz mu wiedzę dotyczącą zdrowego pożywienia i stylu życia. A jeśli zaangażujesz dziecko w wybieranie produktów, to później prawdopodobnie chętniej zje te, które samo wybrało.

Ograniczaj ilość słodyczy
Nie bądźmy zbyt restrykcyjni, bo nam też czasami zdarzy się zjeść coś, co ma więcej kalorii niż powinno. Dopilnujmy jednak, by dzieci jadły słodycze, które poza cukrem dostarczają innych składników odżywczych, np. pieczone w domu ciasta z owocami czy naturalne kisiele. Możesz przyjąć system „słodkiego dnia” raz w tygodniu, gdy pozwolicie sobie oboje na słodkości.

Ekspert: lekarz Irena Dziewońska, pediatra, Grupa LUX MED