Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Rusza III edycja kampanii „Pora na pomidora”


29 maja 2013 Newsfood redakcja
To już trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców". W tym roku organizatorzy kierują działania przede wszystkim do rodziców i opiekunów, którzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci.

Spożycie owoców w Polsce w 2012 r. (40,92 kg/osoba) spadło w porównaniu z 2002 r. o blisko 8 kg na osobę. W porównaniu z rokiem 2011 wyraźny wzrost odnotowały jedynie jabłka – o 1,8 kg. Równie niekorzystnie przedstawia się spożycie warzyw i ich przetworów. Porównując rok 2012 (59,52 kg/osoba) z 2002, zauważamy blisko pięciokilogramowy spadek na osobę. Spadek dotyczy wszystkich warzyw branych pod uwagę w zestawieniu: kapusty, kalafiorowatych, pomidorów, ogórków, buraków, marchwi i cebuli[1]. Dodatkowo w ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci otyłych i z nadwagą w Polsce wzrosła trzykrotnie[2].  Intensyfikacja tego problemu wynika głównie ze złych nawyków żywieniowych lub ich braku. Dlatego warto dbać o właściwe zwyczaje już od najmłodszych lat. Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw i owoców? W tym roku organizatorzy kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” kierują swoje działania w szczególności do rodziców i opiekunów oraz nauczycieli. –  Chcemy aktywnie włączyć rodziców w proces kreowania właściwych postaw żywieniowych u dzieci i pokazać, jak można przekonać je do spożywania warzyw i owoców. W związku z tym, że produkty te odgrywają ogromną rolę w ich rozwoju – nie możemy o nich zapominać komponując codzienne posiłki. Pragniemy też zwrócić uwagę rodziców, że dzieci biorą przykład z nas, dorosłych. Stąd tak ważne jest, by również nasze posiłki były odpowiednio przygotowane – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Na stronie internetowej kampanii www.poranapomidora.com będzie można zapoznać się z broszurą edukacyjną i informacjami na temat owoców i warzyw oraz smakowitymi przepisami. Podczas kampanii zaplanowano pikniki „Pora na pomidora” w ramach koncertow Lata z Radiem. W ramach tzw. punktów dietetycznych będzie można skorzystać z porad doradców żywieniowych oraz z warsztatów dla dzieci. Przewidziane są również pilotażowe warsztaty dla rodziców prowadzone przez ekspertów-dietetyków – we współpracy z wybranymi szkołami i przedszkolami w kilku miastach w Polsce. W trakcie  kampanii odbędzie się również, przy współpracy z patronem medialnym, konkurs dla rodziców, na dania warzywno-owocowe dla dzieci. Niebawem opublikowane zostaną wyniki sondażu, który pokaże, czy dzieci w Polsce  jedzą i lubią warzywa i owoce. Działania sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Więcej informacji na stronie internetowej:www.poranapomidora.com



[1] Dane: Zakład Ekonomiki Ogrodnictwa, IERiGŻ-PIB  w Warszawie.
[2] Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).


POLECANE KSIĄŻKI