Alfabet pozytywnych emocji – P jak PEWNOŚĆ

123rf.com

Rzecz jasna, na myśli mam pewność siebie.
Trudno znaleźć jej jednoznaczną definicję, ale podobają mi się słowa włoskiej pisarki Melanii Mazzucco: „Nie wstydzić się siebie – oto prawdziwa wolność”.

reklama

Jak się jednak okazuje, pewność siebie to w naszych czasach towar deficytowy. Choć to jedna z kluczowych cech ludzi sukcesu, coraz więcej osób ma z nią wielki problem. Mówią, że unikają kontaktów z ludźmi, są nieśmiali, boją się wystąpień publicznych. W większości przypadków ten strach jest bezużyteczny i nieracjonalny.

  • Ile razy bałaś się jakiegoś egzaminu lub spotkania z nową osobą?
  • Co dał Ci ten strach?
  • Czy nie uważasz, że znacznie lepiej wypadłabyś w tych sytuacjach, gdybyś była spokojna i pewna siebie?
  • Chcesz spełnić swoje marzenia? Wielkie osiągnięcia potrzebują odważnego działania. Jeśli chcesz odważnie działać, musisz być pewna siebie.

Proste…? Dlaczego więc takie trudne?

Kiedy jest się małym dzieckiem, problem z pewnością siebie nie istnieje. W innym wypadku nikt nie nauczyłby się chodzić, zrażony wieloma upadkami.

Joanna Godecka
Joanna Godecka, lifecoach

Potem jednak zaczyna się proces wychowania, wpadasz w system edukacyjny, porównujesz się z rówieśnikami. Potem pierwsza praca, pierwszy miłosny zawód, pierwsza porażka, potem kolejne…

I tak krok po kroku przejmujesz opinie, które wypowiadają o Tobie inni, ich oceny stają się Twoimi, a słowa krytyki budują Twe przekonania o Tobie i Twoich możliwościach.

Rozejrzyj się – ile potencjału twórczego wielu osób z Twego otoczenia legło pod gruzami utraty poczucia własnej wartości. A może Ty sama robisz to swoim dzieciom?

Puenta?

Mocne słowa australijskiego pisarza Johna Flanagana: „Brak wiary w siebie jest chorobą. Jeśli stracisz panowanie nad tym, wątpliwości staną się twoją rzeczywistością” .

A oto proste ćwiczenie, które pomoże Ci stać się bardziej pewną siebie.

  • Usiądź wygodnie, zamknij oczy, rozluźnij się i weź dwadzieścia oddechów ( cztery normalne, piąty jak najgłębszy i tak cztery razy ).
  • Następnie wyobraź sobie sytuację, w której najmocniej odczuwasz brak pewności siebie ( może to chwile, w których musisz zabrać głos publicznie, albo wejście do pokoju pełnego nieznanych osób ) – nieważne, jaka to jest sytuacja.
  • Poczuj emocje, jakie Ci wtedy towarzyszą – napięcie, lęk, chęć ucieczki. W których miejscachw ciele zbierają się największe napięcia i jak je czujesz? Czy to jest ucisk, ciężar, sztywność?
  • Niczego nie oceniaj, nie stawiaj oporu, nie myśl jak uwolnić się od tych niechcianych uczuć. Po prostu pobądź z nimi, powiedz sobie:„pozwalam sobie tak się czuć”.
  • Jeśli okaże się, że napięcie mija, a Ty czujesz się lepiej – powtarzaj to ćwiczenie i stosuj je w sytuacjach, które Cię stresują.

Czytaj blog Joanny Godeckiej.