Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Co mówi o tobie wygląd twojego biurka?

fot.123rf
13 października 2016 in Psychologia by Monika Marczyk
Co trzymasz na biurku? Zdjęcia rodziny czy modne akcesoria biurowe?

Badacz Cary Cooper, profesor psychologii z Lancaster University, sprawdzał, czy istnieje związek pomiędzy osobowością człowieka a wyglądem jego biurka. Jego zespół przeanalizował ponad 2500 zdjęć miejsc pracy. Ich właściciele byli poddawani również testowi osobowości, opisywali swoje zachowanie w pracy i życiu prywatnym, a także sposób spędzania wolnego czasu. W ten sposób Cooper wyróżnił pięć najbardziej charakterystycznych typów:

Perfekcjonista. Ma idealnie posprzątane biurko i dużo wolnej przestrzeni. Brak na nim jakichkolwiek osobistych przedmiotów, jest za to podstawa: organizer, kalendarz i niewiele dokumentów. Taki pracownik jest doskonale zorganizowany, punktualny, dotrzymuje terminów. Bywa oceniany jako godny zaufania, ale też mało elastyczny i nietowarzyski, zamknięty w sobie. To typ zdystansowany do otoczenia, introwertyczny. Koncentruje się na jednym zadaniu, nie potrafi równolegle wykonywać kilku. Choć jest przyjacielski, to niewiele mówi na swój temat.

Typ rodzinny. Jego biurko jest uporządkowane, ale nie brak na nim osobistych pamiątek czy rodzinnych zdjęć. Dla takiego pracownika najważniejsze jest życie poza biurem, co nie znaczy, że nie angażuje się w pracę. Realizuje swoje cele, ale potrafi postawić granice i określić priorytety.

Nowoczesny lider. Kładzie duży nacisk na modny styl i drogie gadżety. O ile ma taką możliwość, otacza się najnowocześniejszym sprzętem oraz meblami z najmodniejszych kolekcji. Doskonale nadaje się do reprezentowania firmy (telefony, przyjmowanie ważnych gości). Relacje międzyludzkie mają dla niego głównie znaczenie biznesowe. Niezwykle ważny jest dla niego wizerunek. Bywa skłonny do cynizmu i sarkastycznego humoru, a prawdziwe uczucia skrzętnie ukrywa pod atrakcyjną powłoką.

Animator biurowy. To osoba, która ma ciągle coś nowego na swoim biurku. Mogą to być materiały biurowe w jaskrawych kolorach, śmieszne akcesoria lub monitor oklejony zabawnymi karteczkami. Jest nastawiona do życia optymistycznie. Nie wchodzi w konflikty, ma też rzadką umiejętność rozładowywania napiętej atmosfery w zespole. To typ obowiązkowy, swoją pracę traktuje bardzo poważnie.

Człowiek chaos. Biurko tego pracownika wygląda jak po przejściu trąby powietrznej: pokryte jest listami, gazetami, dokumentami i karteczkami. Tylko on jest w stanie poruszać się w tym bałaganie i bardzo nie lubi, gdy mu się ten kontrolowany chaos posprząta. Bierze na siebie zwykle za dużo obowiązków i dlatego ciągle pracuje w napięciu. Potrafi wykonywać kilka zadań jednocześnie i jest na dobrej drodze do zostania pracoholikiem.

Według Coopera, który przepytał 500 menedżerów, ponad połowie z nich chaos w miejscu pracy kojarzy się z chaosem w głowie, czyli nieodpowiedzialnym i nieskoncentrowanym podwładnym. Co ważne, wielu przełożonych bierze pod uwagę wygląd biurka, rozważając potencjalny awans pracownika.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI