Ćwiczenia na harmonię myśli i uczuć

123rf.com

Jak pogodzić umysł z ciałem? Umacniając pomost między nimi. Najprościej zrobić to poprzez oddech oraz techniki relaksacji. Oto zestaw ćwiczeń zwiększających świadomość własnego ciała i uspokajających umysł.
Ciało chce być naszym przyjacielem, ale czy my traktujemy je z szacunkiem? Czy wsłuchujemy się w pełni w jego potrzeby? Czy dbamy o jego komfort? Czy oszczędzamy mu krytycznych słów pod jego adresem? Czy myślimy o nim z sympatią? Umysł i ciało są jak dwie istoty, które mogą się lubić i wspierać nawzajem albo walczyć i sobie przeszkadzać. Sztywny, rygorystyczny umysł nie jest sprzymierzeńcem ciała, jeśli oczekuje od niego zbyt wiele. Umysł powinien szanować ciało i współpracować z nim. Dalej znajdziesz kilka technik, które pomogą ci w lepszej komunikacji między ciałem i umysłem. Królową tych metod jest bez wątpienia świadomy oddech.

reklama

Moc świadomego oddechu

Usiądź wygodnie, zamknij oczy i zacznij świadomie oddychać. Najpierw sprawdź, gdzie jest twój oddech. W tym celu połóż dłoń na klatce piersiowej i wyczuj, czy unosi się, gdy oddychasz. Po minucie połóż dłoń na przeponie (to mięsień, który łączy klatkę piersiową z jamą brzuszną). Czy czujesz ruch przepony? Na koniec połóż dłoń na podbrzuszu. Czy czujesz jego ruch? Jeśli odczuwasz ruch w klatce piersiowej, oznacza to, że oddychasz piersiowo, jeśli w przeponie i podbrzuszu – brzusznie (najzdrowiej, dotleniając wszystkie organy). Teraz zobacz, jaki jest twój oddech: płytki, głęboki, powolny czy szybki? Kiedy jesteśmy szczęśliwe, nasze wydechy są dłuższe, gdy jesteśmy smutni, oddychamy powoli i bardzo płytko, z kolei kiedy czujemy gniew, nasz oddech staje się szybszy.

Usiądź z prostym kręgosłupem i przenieś uwagę do swoich nozdrzy. Na początku zrób głęboki wdech nosem i długi wydech ustami. Powtórz to jeszcze raz. Teraz oddychaj spokojniej. Odczuwaj każdy wdech i wydech. Poczuj przyjemny ciężar ramion, wraz z każdym wydechem. To ćwiczenie pozwoli ci się uspokoić.

Znów usiądź z prostym kręgosłupem i przenieś uwagę do nozdrzy. Poczuj długość każdego wdechu i wydechu. Następnie spróbuj wyrównać obie fazy (np. cztery sekundy wdech i cztery sekundy wydech). Oddychaj tak przez kilka minut. Wykonuj to ćwiczenie codziennie. Pomoże ci nie tylko wyrównać oddech, ale również poprawi samopoczucie.

Chcesz nauczyć się oddechu brzusznego? Usiądź wygodnie i połóż obie dłonie na podbrzuszu. Spróbuj oddychać w taki sposób, aby wraz z każdym wdechem, twój brzuch unosił się, a na wydechu wciągaj mięśnie do środka. Wyobrażaj sobie, że z każdym oddechem twoja miednica, która na poziomie psychologicznym reprezentuje twoją kobiecość i kreatywność, wypełnia się energią życiową.

Relaksacja w pozycji leżącej

Relaksacja to praktyczne narzędzie służące do głębokiej regeneracji ciała, umysłu i układu nerwowego. Głębokie rozluźnienie mięśni korzystnie wpływa na uspokojenie umysłu, wprowadza go w stan alfa, związany z odprężeniem i kreatywnością, zwiększa odporność organizmu.

Zarezerwuj 25–30 minut tylko dla siebie. Wyłącz telefon. Włącz płytę z ulubioną muzyką relaksacyjną (np. z odgłosami natury i delikatnymi dźwiękami fortepianu). Połóż się wygodnie i przykryj kocem. Zamknij oczy. Poczuj, jak całe twoje ciało przykleja się teraz do podłoża. Zwróć uwagę na oddech: uspokój go i wyrównaj. Odczuwaj, jak z każdym wydechem twoje ciało robi się przyjemnie ciężkie. Odgłosy z zewnątrz stają się coraz mniej ważne. Twoja uwaga jest skupiona całkowicie na ciele i oddechu.

Relaksacja polega na stopniowym odpuszczaniu kontroli umysłu logicznego, dlatego jest możliwe, że na chwilę zaśniesz podczas sesji. Ten sen będzie wyjątkowo regenerujący. Regularne stosowanie relaksacji pomaga zmniejszyć objawy silnego stresu, lęku, nerwicy i depresji. Oddech się spowalnia, rytm serca wyrównuje się, zmniejsza się napięcie w mięśniach.

Dagmara Gmitrzak, trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, autorka książek, www.rozwojosobisty.waw.pl