1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Dlaczego przechowujemy pamiątki?

123rf.com
123rf.com
Naukowcy dowodzą, że pamiątki, fotografie bliskich osób i otrzymane prezenty mogą przywracać poczucie bezpieczeństwa i pewność siebie. Przypisujemy im magiczną moc – stają się substytutem nieobecnej osoby. W ten sposób możemy mieć poczucie kontaktu zarówno z kimś, kto jest bardzo daleko, jak i z osobą, która odeszła na zawsze – mówi dr Aleksandra Niemyjska, psycholog SWPS Sopot.

Badania* przeprowadzone na ponad 200 osobach pokazały, że postrzeganie rzeczy przypominającej bliską osobę tak, jakby zawierały w sobie jej cząstkę, może być elementem codzienności. „Przypomina to trochę dziecięcą chęć posiadania przedmiotu takiego jak ulubiony kocyk lub pluszowy miś, który pod nieobecność opiekuna daje poczucie bezpieczeństwa. Osoby, które mieszkają z dala od rodzinnych stron i bliskich osób lub odczuwają tęsknotę i samotność z innego powodu mogą‚ instynktownie’ korzystać z symbolicznej mocy przedmiotów”, tłumaczy autorka projektu, dr Aleksandra Niemyjska.

Jedno z badań rozpoczynało się od wzbudzenia poczucia samotności przez wspomnienie sytuacji, w której osoba badana czuła się opuszczona przez bliskich. Następnie wyświetlano zdjęcie partnera lub partnerki i zadawano pytania, na przykład: „Na ile czujesz, że to zdjęcie jest jak talizman, który może przynieść ci szczęście?”, „W jakim stopniu, patrząc na to zdjęcie czujesz obecność kochanej osoby?”. Otrzymane wyniki sugerują, że osoby, które  stosowały myślenie magiczne silniej odczuwały obecność osoby na fotografii, co dawało im większą pewność siebie.

„Wyniki z pewnością będą przydatne dla psychologów, terapeutów i pracowników społecznych, pracujących z ludźmi przeżywającymi żałobę lub cierpiącymi z powodu samotności, wykluczenia. Mam nadzieję, że skorzystają z nich np. domy spokojnej starości, gdzie wyjątkowo ważne są substytuty bliskich więzi”, ocenia badaczka.

Projekt „Myślenie magiczne jako sposób regulowania postrzeganej bliskości
w relacji romantycznej” był wspófinansowany przez Ministerstwo Nauki
i Szkolnictwa Wyższego. Kierownikiem badań była dr Aleksandra Niemyjska.
Wyniki zostały opublikowane w Journal of Social and Personal Relationships w 2014 roku.
Źródło: mat.pras. SWPS

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze