Jak nie zatracić się w pracy?

fot.123rf

Wielu młodych ludzi, zwłaszcza pracujących w dużych koncernach, traktuje pracę jak religię czy misję. To się najzwyczajniej nie opłaca. A co się opłaca? Zdrowe podejście. Rafał Juszczak przygotował dla nas 10 prostych zasad, w jakich można je wyrazić:

reklama

  1. Praca to nie tylko dobre relacje i satysfakcja, ale też pewien układ: konkretne wynagrodzenie za konkretne zadania. Pamiętaj o tym, gdy poczujesz się sfrustrowana, że się poświęcasz, a nikt nie docenia twoich starań.
  2. Zajmowane stanowisko to przede wszystkim funkcja. Trzeba brać sprawy takimi, jakie są.
  3. Nie staraj się rozumieć posunięć szefa, bo często nie znasz wszystkich motywacji, które za nimi stoją. Nie próbuj zmieniać tego, na co nie masz wpływu.
  4. Nie licz na bezwzględną lojalność przełożonych. Dla nich nadrzędną wartością zawsze będzie dobro firmy, a nie twój rozwój.
  5. Inwestuj w pracę swoje zaangażowanie, ale tylko na tyle, by to nie zakłóciło twojej wewnętrznej równowagi.
  6. Nie poświęcaj życia dla pracy. Bądź dobrym pracownikiem, ale nie fanatykiem czy wyznawcą pracy.
  7. Zbuduj sobie kontent merytoryczny; oceń, w jakim kierunku chcesz się rozwijać, oceniaj swoje możliwości i predyspozycje i każdego dnia zadawaj sobie pytanie: Co sensownego dzisiaj zrobiłam, poza procedurą? To pozwoli ci docenić samą siebie, poznać swoją autentyczną wartość.
  8. Stale buduj swoje zasoby, ale nie przywiązuj się ani do osiągnięć, ani do porażek.
  9. Optymalizuj swoją energię: dąż do osiągania maksymalnego efektu minimalnym nakładem sił.
  10. Bądź w tym, co robisz, a jednocześnie obserwuj wszystko z boku. To pozwoli ci zdystansować się, kiedy dotknie cię np. ostracyzm lub przestaniesz być doceniana albo potrzebna w firmie.

Rafał Juszczak, prezes Alfa Bank na Białoruś

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »