Jak oswoić lęk? Przeżyj go świadomie!

fot.123rf

Istnieje wiele metod pracy z lękiem, niestety, nie ma jednej skutecznej dla każdego. Dlaczego? Bo moje lęki są różne od twoich. Łączy nas jedynie lęk przed lękiem. Co możesz zrobić, by go oswoić?
1. Zacznij od zadania sobie pytania: Kim jest osoba, która odczuwa lęk? Nie: Czego się boję i dlaczego? Bo choć czujesz lęk, to nim nie jesteś.

reklama

2. Zapomnij na moment o swoich historiach: tych radosnych i tych przerażających, skończ z analizowaniem (to jedynie nakręca twoje lęki), przestań liczyć na to, że ktoś inny da ci poczucie bezpieczeństwa.

3. Uświadom sobie, że twoje uzależnienia od: ludzi, pracy, przedmiotów – to jedynie kompulsje, zachowania mające na celu obniżyć napięcie. Jedyną receptą na oswojenie lęku jest uciszenie głowy i zaspokojenie podstawowych potrzeb ciała.

4. Zbadaj swój indywidualny rytm. Kiedy i jak odczuwasz zmęczenie, kiedy czujesz największą energię do działania, na co masz największą ochotę w tej chwili? Zamiast przeglądać fora o nerwicy czy depresji, przygotuj sobie pięć smacznych posiłków i zjedz je w ciszy albo w przyjemnym towarzystwie.

5. Odkryj swoją indywidualną równowagę pomiędzy aktywnością i odpoczynkiem, byciem w świecie a skupieniem się na sobie, snem i czuwaniem.

6. Jeśli cierpisz na ataki paniki, fobię, depresję czy nerwicę, nawet jeśli zażywasz leki, bo bez nich nie jesteś w stanie funkcjonować, powiedz sobie, że to stan przejściowy. Przyjmij do wiadomości, że pełne wyzdrowienie może przyjść jedynie z twojego wnętrza.

7. Nie licz, że świat się zmieni, że uda ci się całkowicie uniknąć stresu. Masz prawo na jakiś czas ograniczyć sytuacje, które wzmagają twój lęk, ale prędzej czy później musisz nauczyć się stawiać im czoła.

8. Zaakceptuj swój lęk zamiast z nim walczyć. To dowód na to, że czujesz. To nawykowa reakcja twojego ciała w odpowiedzi na jakiś bodziec (zewnętrzny bądź wewnętrzny), który kiedyś wywołał w twoim ciele napięcie. Na przykład ataki paniki w zamkniętych pomieszczeniach to lęk w ciele utrwalony podczas traumatycznego porodu. Co dziś możesz z tym zrobić? Przeżyć ten lęk świadomie, w „tu i teraz”; poczuć wszystkie doznania w ciele, które mu towarzyszą.

Lęk cię nie zabije. To doznanie, które narasta jak fala, osiąga kulminacyjny punkt, a potem maleje; przychodzi i odchodzi. Wystarczy świadomie je przeżyć.

Przeczytaj więcej: Skąd się biorą lęki?

Ewa Klepacka-Gryz psycholog, terapeutka, autorka poradników psychologicznych, trener warsztatów rozwojowych dla kobiet www.terapiavia.com

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »