Motywacja do rozwoju osobistego

Cwiczenie na szczescie
123rf.com

Rozwój osobisty jest drogą. Podążanie nią polega na tym, żeby podejmować pozytywne zmiany w życiu. Co nam w tym przeszkadza? Stare nawyki. Jak się mobilizować, kiedy dawne mechanizmy usiłują nad nami przejąć kontrolę?
Znowu reagujesz automatycznie. Ulegasz toksycznemu facetowi, kontrolujesz swoich bliskich, zajadasz czekoladkami smutek, pracujesz ponad siły, żeby nie czuć, że jesteś samotna. Doskonale wiesz, że lepiej jest dla ciebie, kiedy nie ulegasz dawnym impulsom. Zdrowiej dla duszy byłoby, gdyby ten facet usłyszał „nie”, bliscy doświadczyli wolności, smutek został przeżyty bez czekoladek a samotność nie była tłumiona pracoholizmem. Co zrobić, żeby zapobiec automatycznym reakcjom, które oddalają nas od siebie? Oto kilka pomysłów, które mogą być pomocne:

reklama

1. Słuchaj muzyki, która cię koi. Dobrze byłoby, żeby były to piosenki, których słowa podnoszą cię na duchu i dodają wiary w siebie. Zgromadź kilka takich utworów w jednym miejscu i odsłuchuj w obliczu trudnej sytuacji.

2. Zażywaj ruchu. Bieganie, jazda na rowerze, długie piesze wycieczki czy jakakolwiek inna aktywność ruchowa sprawiają, że w organizmie wydzielają się endorfiny. Dzięki nim czujemy się silni i gotowi do konfrontacji z wyzwaniami.

3. Nagraj słowa zachęty. Możesz na dyktafonie nagrać własne słowa, które będą cię motywować do podejmowania zmian. Odsłuchuj je w chwilach zwątpienia.

4. Miej pod ręką inspirujące artykuły. W zależności od tego, jakim szkodliwym nawykom chcesz się oprzeć, poszukaj artykułów na ten temat. Chodzi ci o zdrowe ustalanie granic? Chcesz zmienić swój stosunek do własnego ciała? Pragniesz czuć w sobie współczucie? Miej wydrukowane artykuły na ten temat. Podkreśl najbardziej inspirujące fragmenty i sięgaj do nich, gdy będziesz tego potrzebować.

5. Zapisz swoje zwycięstwa. Na pewno uporałaś się już w życiu z podobnymi trudnościami, z którymi teraz się mierzysz. Czytaj sobie tę listę raz na jakiś czas.

6. Noś przy sobie ważną dla ciebie książkę. Miej ją w torbie albo możesz kłaść ją przy łóżku. Lektura duchowa, tomik wierszy lub powieść, w której się odnajdujesz, pomogą ci przejść przez drogę eliminacji szkodliwych nawyków.

7. Spraw sobie symbol, który będzie ci przypominał o potrzebnej ci zmianie. Chcesz oszczędzać, miej w kieszeni monetę, której nie wydawaj. Może masz jakąś symboliczną dla ciebie biżuterię? Przypominaczem może być sygnał telefonu lub ustalony przez ciebie kolor. Gdy go zobaczysz w otoczeniu, będzie to znak, żebyś przypomniała sobie, w którym kierunku zmierzasz.