1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Jak się teraz szuka pracy?

Fot. Getty Images/ Gallo Images
Fot. Getty Images/ Gallo Images
Po pierwsze, to nie człowiek szuka pracy, ale praca człowieka. Po drugie, proces rekrutacji staje się coraz bardziej zautomatyzowany. W efekcie, jak podkreśla Maciej Noga z Grupy Pracuj, technologia pozwala lepiej dopasować kandydata do firmy i wykorzystać jego ludzki potencjał.

Czy nowe technologie opanowały proces rekrutacji?

W ostatnich latach technologia bardzo się rozwinęła i można ją wykorzystać w rekrutacji na wielu płaszczyznach. Dzięki temu łatwiej dopasować kandydata do zespołu, kultury organizacyjnej firmy i wykonywanych zadań. A lepsze dopasowanie oznacza, że pracownik będzie bardziej zadowolony i efektywny, więc zostanie na dłużej. Nowoczesne technologie upraszczają ten proces – dziś powszechnie używa się testów dopasowań, symulacji czy gier rekrutacyjnych, testy można wysłać kandydatowi SMS-em, a on wypełnia je w dowolnym miejscu i czasie. Podczas takiej rekrutacji możemy dowiedzieć się wszystkiego na temat przyszłego pracownika, także tego, czy odpowiada na pytania zgodnie z prawdą (na podstawie szybkości udzielania informacji). W Polsce takie badania prowadzi prof. Rafał Ohme z Uniwersytetu SWPS. Ciekawą opcją są także wideorekrutacje…

Jakie są ich zalety?

Przede wszystkim pozwalają zrezygnować z szeroko zakrojonej wielostopniowej rekrutacji. Zwłaszcza tzw. wideorekrutacja asynchroniczna: wystarczy wysłać kandydatowi 5 pytań i pozwolić mu się nagrać, by szybko ocenić, co to za osoba, jak odpowiada na pytania, jakich argumentów używa. W ten sposób można przeprowadzić większość procesu rekrutacji. Bezpośredni kontakt, czyli spotkanie face to face, staje się niezbędne dopiero na jej ostatnim etapie – żeby się upewnić, czy wstępnie wybrana osoba znajduje z szefem i zespołem wspólny język, czy jest między nimi tzw. chemia.

Jedna strona to rekruterzy. Co to daje kandydatom?

Możliwość lepszego dopasowania do kultury organizacyjnej jest korzyścią także dla kandydata. Chodzi przecież także o to, by rekrutacja uwzględniała potrzeby zawodowe oraz zainteresowania kandydata. Szacuje się, że dziś ok. 55 proc. pracowników jest niedopasowanych do kultury organizacyjnej, więc i mniej zaangażowanych w pracę. Ciekawym rozwiązaniem jest mapowanie, które pokazuje różne właściwości i zależności kandydatów, pozwalając im pracować zgodnie z ich naturą. Dzięki temu współpraca między pracownikami jest szybsza, efektywniejsza, co wpływa na ich poczucie szczęścia. Na Uniwersytecie w Phoenix w Stanach Zjednoczonych stworzono interesujący system „Your Career GPS”, do którego wprowadzono kilka milionów CV i na podstawie tych danych algorytm określa 5 kolejnych najbardziej prawdopodobnych kroków w karierze danej osoby: opisuje stanowisko, określa wynagrodzenie i potrzebne kompetencje. W ten sposób kandydat widzi, co może osiągnąć ze swoimi zdolnościami i predyspozycjami i bardziej świadomie kształtować swoją przyszłość.

(...)

Więcej w wydaniu specjalnym miesięcznika SENS „SENS w PRACY”

Magazyn jest praktycznym poradnikiem dla wszystkich, którzy chcą odnaleźć pracę z sensem, utrzymać ją i nauczyć się czerpać z niej radość. Magazyn skierowany jest także do osób aktywnych zawodowo, które chcą dowiedzieć się, jak na niestabilnym rynku zobaczyć szansę dla siebie.

W wydaniu znajduje się wiele przydatnych wskazówek, jak nadać swojej pracy sens oraz jak połączyć zarabianie i zabawę. Ponadto rozmowy z ekspertami, psychologami oraz trenerami biznesu.

Eksperci z Pracuj.pl przedstawiają współczesny rynek pracy oraz pomagają opracować  profesjonalny plan B, nowy pomysł na siebie.

Wydanie „SENS w PRACY” dostępne także w wersji elektronicznej

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze