Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

Jak wspomagać pracę mózgu na co dzień?

123rf.com
13 maja 2016 in Psychologia by redakcja
Mózg waży średnio około 2% masy ciała człowieka, ale zużywa blisko ¼ energii dostarczanej organizmowi wraz z pożywieniem. Mimo niewielkiej masy mieści w sobie ok. 100 miliardów neuronów, które mogą odbierać 100 megabajtów informacji na sekundę. Co dobrze wpływa na organ, który przez całe życie decyduje o naszym „być albo nie być”?

Aktywność fizyczna
Mózg – oprócz odpowiedniej diety – do poprawnego funkcjonowania potrzebuje także ruchu. Badania dowodzą, że pod wpływem aktywności ruchowej w mózgu tworzą się nowe komórki nerwowe, co pozytywnie wpływa na zdolność uczenia się i zapamiętywania. Timothego Bussey z brytyjskiego Cambridge University Naukowiec przeprowadził serię doświadczeń na myszach podzielonych na dwie grupy: z dostępem do zabawek umożliwiających aktywność fizyczną zwierząt oraz bez. Uzyskał wyniki sugerujące, że gryzonie, które wcześniej mogły się poruszać, uczyły się szybciej niż nieruszające się myszy

Sen, drzemka i odpoczynek

Nie jest prawdą, że mózg człowieka podczas snu nie pracuje. W trakcie odpoczynku ten organ nie tylko przetwarza wspomnienia, ale również porządkuje wszystkie zebrane dane oraz pozbywa się niepotrzebnych. Takie „porządkowanie”  pozytywnie wpływa na kreatywne myślenie oraz pozwala kojarzyć fakty. Osoby, które gorzej sypiają, mogą mieć duże problemy z efektywnością intelektualną, a w przypadku dłuższej bezsenności dochodzi również do osłabienia refleksu, problemów z pamięcią czy trudności w podejmowaniu decyzji. Brak odpowiedniej regeneracji mózgu pozbawia człowieka również przyjemności i ogólnej radości z życia. Zatem warto odpowiednio się wysypiać oraz  – jeśli organizm się tego domaga, a my mamy taką możliwość – „uciąć sobie drzemkę”. Kilkanaście minut snu poprawi samopoczucie  (w organizmie obniży się poziom kortyzolu , czyli hormonu stresu) oraz wspomoże procesy pamięciowe. Warto pamiętać jednak o tym, by popołudniowy odpoczynek nie trwał dłużej niż 30 minut, ponieważ po tym czasie wchodzimy w etap głębokiego snu i po nagłym przebudzeniu powrót do dobrej formy może zająć nam nawet kilkanaście kolejnych minut. 

Nauka, łamigłówki i… muzyka!

Ćwiczenia fizyczne kształtują naszą sylwetkę, a ćwiczenia umysłowe poprawiają sprawność niektórych rejonów mózgu. Udowodniono, że np. nauka języków obcych zmienia mózg strukturalnie i funkcjonalnie, ponieważ zwiększa się liczba połączeń między komórkami nerwowymi oraz między różnymi regionami mózgu. Dzięki temu nawet odległe ośrodki mogą się ze sobą znakomicie kontaktować, co wpływa na szybszą i bardziej efektywną pracę całego mózgu. Czyli im więcej się uczymy i trenujemy nasz umysł, tym więcej komórek nerwowych oraz połączeń między nimi. Ale po ntensywnej nauce warto dobrze odpocząć, ponieważ wspomoże to pracę naczelnego organu naszego dowodzenia. Dobrą formą relaksu jest słuchanie ulubionej muzyki, ponieważ bodźce słuchowe dynamizują impulsację neuronów w korze mózgowej. Dzięki temu w organizmie zachodzą pozytywne zmiany, takie jak: poprawa procesów pamięciowych, wzrost kreatywności, harmonizowanie napięcia mięśniowego, opóźnienie objawów zmęczenia oraz poprawa koordynacji ruchowej.

źródło: mat. kampanii „Żyj smacznie i zdrowo”


Warsztaty Wojciecha Eichelbergera w wersji online

Nie wstydź się wizyty u urologa! Działaj!

Patrząc na wydłużające się kolejki do lekarzy – szczególnie specjalistów – oraz czytając raporty o wydatkach ponoszonych na leki, można dojść do wniosku, że Polacy ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI