Jaką medytację wybrać dla siebie – ćwiczenia

fot.123rf

Wybierając medytację dla siebie, warto poddać się pierwszemu odczuciu – często technika najkorzystniejsza, najbardziej potrzebna w danej chwili przyciąga, jakby wołała człowieka.
1. Medytacja wzrokowa

reklama

Ułatwia koncentrację, pomaga spowolnić bieg myśli i przygotować się do wykonywania ważnej pracy umysłowej. Polecana zwłaszcza studentom.

Potrzebna będzie biała kartka z czarną kropką pośrodku. Kartkę przyklej na ścianie lub na monitorze komputera, na wysokości oczu. Usiądź wygodnie, z prostym kręgosłupem. Rozluźnij ramiona i skieruj wzrok na czarną kropkę. Staraj się w nią wpatrywać, rzadko mrugając oczami. Nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać swobodnie. Wielkość kropki może się zmieniać, ale to tylko złudzenie optyczne. Najważniejsze, żeby uwaga była skupiona na jednym punkcie. Poczujesz, jak myśli zwalniają bieg, a umysł się uspokaja.

Czas trwania ćwiczenia: zacznij od minuty, po kilku sesjach możesz go wydłużyć do 3 minut. Inny wariant tego ćwiczenia: wpatrywanie się w płomień świecy.

2. Medytacja z jednym słowem

Ćwiczenie pozwala na szybką regenerację sił. Polega na powtarzaniu w myślach konkretnego słowa i skupieniu uwagi na tej czynności. Sprzyja odprężeniu, zwłaszcza gdy głowę zalewa potok myśli.

Wybierz słowo, które kojarzy ci się z pozytywnym stanem umysłu, np. „spokój”, „radość”, „odprężenie”, „bezpieczeństwo”. Wypowiadaj je w myślach wielokrotnie, możesz połączyć to z rytmicznym oddychaniem.

Przykład: jeśli wybrane słowo, to „spokój”, wypowiadasz je raz, wykonując wdech, i drugi raz, robiąc wydech. Inny wariant: wypowiadasz słowo tylko na wydechu. Staraj się to robić z uważnością. Poczujesz, jak wibracja słowa wypełnia całe twoje ciało, mięśnie rozluźniają się, a umysł wycisza.

Czas trwania ćwiczenia: od 2 do 10 minut

3. Medytacja z mantrą

Mantra – święte słowo, które harmonizuje ciało, umysł i duszę człowieka. Śpiewanie mantr praktykowane jest już od tysięcy lat, głównie w Indiach i Tybecie.

Wybierz mantrę najbliższą twojemu sercu. Przez kilka minut skup uwagę na oddechu, uspokój bieg myśli i dopiero wtedy zacznij wypowiadać lub śpiewać mantrę – wielokrotnie i głośno. Przykłady mantr buddyjskich i hinduskich: „Om” – najstarsza buddyjska i hinduska mantra, uważana za pierwotny dźwięk wszechświata. Wypowiadaj ją na wydechu, przeciągając: „ooooooooommm”. „Om mani padme hum” – jedna z najbardziej znanych buddyjskich mantr. Ma działanie ochronne, wyciszające, dostrajające ciało i umysł do wyższych wibracji. „Shanti Shanti” – w sanskrycie oznacza: „pokój, pokój”.

Ćwiczenie najlepiej wykonywać w samotności, w spokojnym miejscu i przeznaczyć na nie co najmniej 5–10 minut

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »