Jak charakter wpływa na sukces we własnym biznesie?

O znaczeniu osobowości, płci i otoczenia społecznego w kontekście zachowań probiznesowych, mówi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog z kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.


Lękliwość i neurotyzm nie są przeszkodą do wykształcenia postaw przedsiębiorczych, a mogą być nawet zaletą – zwiększają uważność i koncentrację na działaniu. Natomiast zamiłowanie do ryzyka nie jest kluczowe w prowadzeniu własnej firmy[1]. Jaki więc powinien być idealny biznesmen?

Prowadzenie własnej działalności nieodłącznie wiąże się z niepewnością. Nieustanna rywalizacja z konkurencją, wprowadzanie nowych rozwiązań na rynek czy próby zainteresowania klientów i partnerów swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych elementów zarządzania własną firmą. Na dodatek przedsiębiorca nigdy nie może być pewny sukcesu, a nawet najdokładniejsze symulacje nie są w stanie zagwarantować, w jakim czasie zwróci się dana inwestycja. Stres związany z taką ilością niemożliwych do przewidzenia zmiennych jest dla większości ludzi nieprzyjemny. Ludzie nie lubią nie wiedzieć, co się wydarzy i podobnie jest z przedsiębiorcami. Co więc ich wyróżnia? Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i działanie w warunkach niepewności.

To właśnie, razem z wiarą we własne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsiębiorczych. Idealny człowiek interesu uważa się za osobę skuteczną, ufa w swoje zdolności, wierzy że poradzi sobie z przeciwnościami oraz podejmuje zadania, których wykonanie wiąże się z trudnościami.

Inne cechy charakteryzujące dobrego przedsiębiorcę to przede wszystkim: kreatywność, chęć przewodzenia innym, sumienność, niezależność i otwartość na nowe doświadczenia[2]. Ważna jest również umiejętność wszechstronnej analizy zjawisk oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy i tendencji. Osoba przedsiębiorcza nasłuchuje ledwo słyszalnych sygnałów na rynku, zbiera informacje z różnych źródeł, czyta i analizuje.

Na podstawie analizy osobowości możemy określić zaledwie 20 proc. zmiennych związanych z chęcią założenia firmy[3]. Nie możemy za jej pomocą wyjaśnić dlaczego ktoś wybrał taką drogę życiową. Inne czynniki sprzyjające wykształceniu postawy biznesowej to m.in. klimat przedsiębiorczości w danym państwie, na który składają się kultura, w której żyjemy, polityka państwa oraz wpływ najbliższego otoczenia i rodziny, która może zaszczepić konkretne postawy.

Otoczenie przedsiębiorcy
Kultura w danym kraju i ogólne przekonania ludzi mają niebagatelne znaczenie dla kształtowania postaw przedsiębiorczości. Percepcja społeczna biznesmenów jest niezwykle ważna, ponieważ wpływa na wykształcenie się u ludzi pragnień lub uprzedzeń w stosunku do samodzielnego prowadzenia firmy. W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska mające wpływ na postrzeganie i wartościowanie przedsiębiorczości. Z jednej strony posiadanie własnego biznesu stało się popularne. Kiedy przeprowadziliśmy badania wśród kandydatów na studia z zarządzania i przywództwa, wielu z nich rozważało samozatrudnienie czy założenie start-up’u lub posiadało własne firmy. Z drugiej jednak strony ciągle pokutuje wyniesione z czasów PRL przekonanie o nieuczciwości i nierzetelności „prywaciarzy”. Obie postawy społeczne wpływają na chęć prowadzenia własnej działalności: pierwsza ją wspiera, druga niszczy.Jakie cechy są najważniejsze w prowadzeniu swojego biznesu?