Jakie drobne zmiany pomogą ci osiągnąć cel?

123rf.com

Wydajność jest po prostu miarą efektywności pracy wykonywanej danego dnia. I choć istnieje wiele czasochłonnych nawyków, które mogą pomóc Ci zrobić to, co masz do zrobienia, to można też dokonać drobnych zmian, które pozytywnie wpłyną na efektywność Twojego działania.
Przyznaję, że niektóre z poniższych czynności mogą się wydawać zupełnie zwyczajne, ale jeśli włączysz je do solidnego piętnasto– trzydziestominutowego programu, to przekonasz się, że dokona się radykalny przełom zarówno w ilości, jak i w jakości wykonywanej pracy. Porozmawiajmy więc o tym, w jaki sposób drobnymi krokami zmienić Twoją wydajność

reklama

Zaplanuj swój dzień i uszereguj zadania pod względem ważności
Nie mając choć podstawowego planu działania, niezwykle łatwo jest na koniec dnia uświadomić sobie, że nie udało Ci się zrobić nic ważnego. Powinieneś zapisać sobie zadania, które chcesz wykonać w ciągu dnia, i uporządkować je pod względem ważności.
Czynność: Stwórz listę zadań na dany dzień. Postaraj się podejść do niej realistycznie i nie planować zbyt dużo.
Oznacz ważność każdego zadania, gdzie 1 to zadanie bezwzględnie konieczne do wykonania, 2 — ważne, 3 — ważne, ale nie pilne, a 4 — mało ważne.
Oszacuj, ile czasu będziesz potrzebować na wykonanie każdego zadania. Bądź zapobiegliwy w swoich szacunkach.
Przypisz każdemu zadaniu konkretną godzinę. W pierwszej kolejności zaplanuj te najważniejsze. Nie zapomnij o uwzględnieniu przerw. Jeśli nie lubisz napiętych harmonogramów, podziel zadania na dwie sesje: poranną i popołudniową.
Czas wykonania: Pięć minut.

Powiedz o swoich planach innym i rozliczaj się z ich realizacji
Nawet najbardziej drobiazgowy plan na nic się nie zda, jeśli go nie zrealizujesz. Kiedy odpowiadasz za coś wyłącznie przed samym sobą, istnieje duże ryzyko, że będziesz w nieskończoność odkładać daną czynność i grzebać się z jej wykonaniem, a nawet że nigdy nie zrobisz tego, co uwzględniłeś na swojej liście. Jeśli Twoje zadania nie są automatycznie rozliczane przez innych (np. poprzez ustalony z klientem termin), znakomitym sposobem na to, aby zdyscyplinować się do działania, jest poinformowanie kogoś o tym, co zamierzasz zrobić. Gdybyś musiał się komuś przyznać, że niczego nie zrobiłeś, najadłbyś się wstydu, więc mówiąc innym o swoich zamierzeniach, z dużo większym prawdopodobieństwem je zrealizujesz.
Czynność: Powiedz komuś o tym, co chcesz danego dnia zrealizować. Możesz to zrobić, znajdując sobie partnera, z którym wspólnie będziecie pracować nad swoją wydajnością, rozliczając się wzajemnie z wykonanej pracy za pośrednictwem regularnych e-maili lub rozmów. O tym, co chcesz zrealizować, możesz też napisać na forum lub w mediach społecznościowych, uaktualniając systematycznie swój status, albo możesz zamieścić wpis na blogu czy też posłużyć się aplikacją sieciową. Wszystko to pomoże Ci poważnie podejść do postawionych przed sobą celów.
Czas wykonania: Pięć minut.

Daj sobie nagrodę za wykonanie zadania
pietrzenie_nawykowJeśli zaplanujesz w ciągu dnia wyłącznie obowiązki, bez żadnych przyjemności, to wkrótce się wypalisz i stracisz motywację do działania. Aby nie stracić zapału i mobilizacji, przeplataj obowiązki z drobnymi przyjemnościami. Posłużą one nie tylko jako przerwa, którą uzupełnisz uszczuplone zapasy koncentracji, ale zadziałają też jak przysłowiowa marchewka — wiedząc, że na końcu czeka Cię coś przyjemnego, będziesz pracować szybciej i z większym entuzjazmem.
Czynność: Każdemu zadaniu z listy przyporządkuj odpowiednią nagrodę, o której będziesz myślał z przyjemnością. Wcale nie musi to być nic ekstrawaganckiego, pod warunkiem że w Twoim odczuciu będzie to coś przyjemnego: filiżanka kawy, pięciominutowa sesja jogi lub chwila na lekturę czasopisma. Za wykonanie poważniejszego zadania możesz sobie przyznać większą nagrodę, np. obiad z przyjacielem lub zakup rzeczy, o której od jakiegoś czasu marzyłeś.
Czas wykonania: Pięć minut.

Fragment pochodzi z książki „ Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią Twoje życie”, Scott Steve, Wydawnictwo Sensus 2016 s.176