1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Kiedy i komu mówić o swoich sekretach?

fot.123rf
fot.123rf
Czujesz, że cudza lub własna tajemnica rozsadza cię od środka? Nie możesz spać i myśleć o niczym innym? Nie chcesz jednak zdradzić ani nadużyć czyjegoś zaufania? Doktor Anita E. Kelly w czterech krokach pomaga zbliżyć się do właściwej decyzji.

Krok pierwszy: Ustal, czy masz do czynienia z sekretem, czy prywatną informacją. Tak naprawdę podstawowe pytanie, jakie musisz sobie zadać, to: Czy ktoś (np. twój współpracownik) chciałby znać tę informację? Jeśli dotyczy to twojej przeszłości, np. romansu z żonatym mężczyzną, to twój współpracownik pewnie nie będzie tym zainteresowany – mamy wtedy do czynienia z informacją prywatną, która taką powinna zostać. Co innego, gdyby twój ekskochanek okazał się ważnym klientem waszej firmy – wtedy wasz romans byłby istotną wiedzą. Jeśli jednak współpracownik od niechcenia spyta cię, czy z klientem łączy cię coś więcej, a ty zaprzeczysz, to mamy do czynienia z sekretem. Idź zatem do kroku 2.

Krok drugi:
Zdecyduj, czy powiernik jest odpowiednią osobą do takiego wyznania. Czy potrafi zachować sekret, czy nie będzie cię osądzał, oceniał, stygmatyzował z tego powodu? Często zdarza się tak, że początkowo reakcja powiernika może być bardzo empatyczna, jednak potem – by poradzić sobie z ciężarem sekretu i być może zaskoczeniem, zaczyna robić aluzje, mniej ci ufać. Jeśli jednak uznasz, że powiernik jest godzien zaufania, przejdź do kroku nr 3.

Krok trzeci:
Zastanów się, czy on/ona jest w stanie odkryć twoją tajemnicę. Czy ktoś jeszcze zna twój sekret? Dawna przyjaciółka, partner? Być może kochanek jest dyskretny i wiesz, że nie zaszkodzi waszej pracy, a z byłą przyjaciółką nie masz kontaktu. Nadal musisz się zastanowić, czy mimo to chcesz wyjawić sekret. Przejdź do kroku 4.

Krok czwarty:
Zbadaj, na ile ciąży ci twój sekret. Może czujesz, że nie wyjawiając swojego romansu przed kolegą z pracy, budujesz między wami barierę i pogarszasz waszą relację. Może potrzebujesz kogoś, kto zrozumie, że nie możesz tak bardzo angażować się we współpracę z tym klientem. Czasem pomaga samo wyjawienie sekretu, nawet jeśli nie masz do końca przekonania, że twój powiernik jest właściwą do tego osobą.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze