Kiedy potrzebna jest psychoterapia?

fot.123rf

Poszukaj pomocy psychoterapeutycznej, jeśli:

reklama

  • Cierpisz i żadne wsparcie nie jest wystarczające. To może być smutek związany z realną stratą ukochanej osoby, ale też pracy, miejsca, pozycji. Czasami cierpienie łączy się z bólem, którego nie potrafimy zrozumieć, zdefiniować, który uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. Niekiedy jest tak duże, że wywołuje myśli lub fantazjowanie o śmierci.
  • Odczuwasz przymus powtarzania w swoim życiu określonych zachowań, co odbiera ci poczucie wolności, spontaniczności, swobody. Czujesz, że rządzą tobą siły lub siła, na którą nie masz wpływu, albo która czasami wymyka się spod kontroli – np. musisz bez przerwy sprawdzać i kontrolować swojego partnera, bo odczuwasz zazdrość, która nie pozwala ci spokojnie spać.
  • Dostrzegasz tzw. destrukcyjny wzorzec zachowań. Nie potrafisz ukończyć tego, co zaczynasz: zadań, szkoły. Kolejne związki się rozpadają, a ty dostrzegasz pewną powtarzalność w swoim zachowaniu i przeżywanych emocjach. Być może lądujesz w relacjach, w których ktoś cię wykorzystuje, albo to ty krzyczysz i wpadasz w furię lub po pewnym czasie zostajesz sama z jednym dojmującym uczuciem, np. poczuciem odrzucenia, rozpaczą albo lękiem.
  • Czujesz pragnienie i głęboką chęć zmiany swojego życia.

Poza wymienionymi powyżej, pojawiają się inne trudne sytuacje, w których możesz poczuć, że potrzebujesz pomocy i wsparcia – sięgnij więc po nie. Czasami na psychoterapię trafiają osoby uzależnione od alkoholu lub innych środków psychoaktywnych, w takiej sytuacji najpierw muszą ukończyć terapię uzależnień. Uczestnictwo w psychoterapii, która składa się z czasami bolesnych wglądów w samego siebie, wywołuje szereg emocji. Osoby uzależnione po ukończonej sesji psychoterapeutycznej mogą mieć pokusę, by ukoić obudzone emocje używkami. W takiej sytuacji nie tylko nie skorzystałyby z pomocy, ale pogrążałyby się w uzależnieniu.

WAŻNE: Wybierając osobę, której powierzysz swoje słowa, emocje i problemy, sprawdź, czy ten ktoś ma certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (terapeuta), Izby Coachingu (coach) lub innych organizacji. Jednak sam certyfikat o niczym nie świadczy – spytaj o ukończoną szkołę, doświadczenie, specjalizacje (czyli z kim, z jakimi problemami pracuje dana osoba). Sprawdź rekomendacje, a kiedy nie jest to możliwe, wybierz osobę pracującą w renomowanym ośrodku. Jeśli mieszkasz w mniejszym mieście, zawsze możesz zadzwonić do sekretariatu znanego ośrodka z prośbą o polecenie terapeuty pracującego w twoim rejonie – być może będą mogli pomóc.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »