Możliwości umysłu: jak się skutecznie zaprogramować?

fot.123rf

Umysł ludzki może góry przenosić – to prawda znana nie od dziś. „Potęga podświadomości”’ stworzyła podwaliny całej dzisiejszej nauki o neurolingwistycznym programowaniu mózgu. Niby wszystko jasne, ale ty wciąż nie osiągnąłeś swojego celu – nie masz majątku Billa Gates’a, domu na Teneryfie, a twój pięcioletni samochód jeszcze się psuje. Zastanawiałeś się, dlaczego twoje programowanie podświadomości nie działa? Ten artykuł jest właśnie dla ciebie.
Przede wszystkim potrzebujesz zadać sobie pytanie: jak to robisz – w jaki sposób programujesz umysł? Wizualizujesz sobie wymarzoną sytuację – wyobrażasz sobie, że jesteś bogaty itd.? Świetnie! Tyle, że to nie zawsze wystarczy. Projektując swoje cele, a ściślej – sytuację po ich zdobyciu, należy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach:

reklama

Po pierwsze – nie tylko cel, a i środek

Ostatnie amerykańskie badania nad skutecznością wizualizacji pokazały, że w wizualizacjach warto uwzględnić też sytuacje problemowe, które pojawiają się na każdej drodze do sukcesu. Umysł sam znajduje sposoby realizacji celu – to fakt, ale nie pokona przy tym nas samych. Badane kobiety, które chciały schudnąć, podzielono na trzy grupy. W pierwszej uczestniczki wyobrażały sobie siebie po osiągnięciu celu – w wymarzonych gabarytach, w drugiej – nie tylko cel, ale i sytuacje trudne (w których pojawia się pokusa złamania diety i zjedzenia niedozwolonego produktu): ich pojawienie się i sposób zwalczania pokusy, w trzeciej – nic (grupa kontrolna). W efekcie, w grupie pierwszej tylko niektóre panie schudły, w drugiej – o 40 % więcej niż w poprzedniej, a w ostatniej – nikt.

Po drugie – włącz zmysły

O wzroku nie trzeba wspominać, wyobraźnia działa zazwyczaj na tym poziomie. Ale nasz mózg działa też na innych poziomach. Nasze zwierzęce instynkty są wciąż aktywne, zwłaszcza ten najsilniejszy – przetrwania. Temu właśnie instynktowi od początku istnienia zwierząt lądowych, jak i człowieka, szczególnie służył węch. Wyobrażając sobie idealną sytuację, włącz też zapachy: jak pachniesz (np. ulubione perfumy), jaki zapach roztacza się wokół ciebie (kawa z kardamonem, wiosenny deszcz itp.), nie zapominając, oczywiście o słuchu i wzroku. Im więcej wrażeń zmysłowych włączysz w projekcję, tym lepiej – tym bliższa ci ona będzie.