Na czym polega przyjaźń?

123rf.com

Internet towarzyszy nam w codziennym życiu. Z przyjaciółmi często kontaktujemy się przez komunikatory albo portale społecznościowe. Jak nowe technologie wpływają na relacje? 

W styczniu Groupon przeprowadził badanie na temat przyjaźni. Wzięło w nim udział blisko 700 klientów. Wyniki badania dowodzą, że dla Polaków najważniejsza jest jakość relacji, a prawdziwych przyjaciół mogą policzyć na palcach jednej ręki. Ponad 65% ankietowanych zadeklarowało 2-4 dobrych przyjaciół, do 1 przyjaciela przyznało się 18% ankietowanych, a więcej niż pięciu wskazało tylko 10% badanych.

reklama

Prawdziwi przyjaciele to tacy, którzy są przy nas zawsze, gdy potrzebujemy wsparcia (75%). Prawdziwy przyjaciel zawsze powie prawdę, nawet taką, którą niekoniecznie chcielibyśmy usłyszeć.

Żyjemy coraz szybciej, często nie mamy czasu odpocząć czy zadbać o siebie, a także zatroszczyć się o dobre relacje z osobami, które są dla nas ważne. Mimo to badanie pokazuje, że to właśnie wspólne przeżywanie, doświadczanie i bycie dla siebie tu i teraz ma ogromną moc i jest dla nas niezwykle ważne.

Aż 70% ankietowanych preferuje kontakt osobisty, a komunikatorów czy telefonu używa głównie w celu organizowania spotkań. Co więcej, z osobami, które są dla nas ważne, 44% badanych stara się spotykać przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy 40% badanych utrzymuje kontakt chociaż raz w miesiącu. Główną przyczyną, dla której nie widujemy się tak często, jak byśmy tego chcieli, jest odległość (56%) oraz obowiązki zawodowe (24%).

Co ciekawe, badanie ilustruje, jak zmieniają się nasze preferencje co do tego, w jaki sposób spędzamy czas z przyjaciółmi. Podczas gdy wieczór w domowym zaciszu i rozmowa w gronie najbliższych lub wspólne oglądanie filmów nadal cieszy się ogromną popularnością, coraz chętniej i częściej decydujemy się na korzystanie z atrakcji, jakie oferuje nam miasto, w którym funkcjonujemy. Aż 52% badanych chętnie wybiera się z przyjaciółmi na wspólną kolację bądź drinki, a 35% z nas angażuje swoich przyjaciół w sport lub inną aktywność. To właśnie wspólne przeżywanie okazuje się być kluczowe w budowaniu trwałych, prawdziwych relacji.

„Ankieta Groupon potwierdza wagę przyjaźni, pokazuje, jak wiele dzięki niej zyskujemy. Jego wyniki są zgodne z rezultatami ujawnionych ostatnio badań podłużnych prowadzonych przez 75 lat (!) na grupie ponad 700 mężczyzn. W ramach słynnego „The Harvard Study of Adult Development” śledzono losy wybranej grupy amerykanów pytając ich co roku o ich sytuację życiową. Co się okazało? To nie sława czy bogactwo dają szczęście i dobre zdrowie a właśnie dobre, bliskie relacje z ludźmi. Samotność wręcz zabija. Ale nie tyle ważna jest liczba znajomych, ale jakość tych relacji i to co wspólnie doświadczamy”, dodaje dr Konrad Maj z Katedra Psychologii Społecznej Uniwersytetu SWPS.