Na czym polega zdrowy egoizm? – 9 wskazówek

Dobre traktowanie swojej osoby powinno być dla nas priorytetem. Jak to robić? Jak być dobrym dla siebie?

  1. Znaleźć „swój kawałek podłogi”. Swój pokój albo choćby kącik, ulubiony fotel. Czyli swoje i tylko swoje miejsce, które sama mogę zagospodarowywać.
  2. Dotrzeć do swojego wewnętrznego dziecka. To znaczy: przypomnieć sobie, o czym marzyłam, co lubiłam, a czego nie. Z czego się cieszyłam, a co sprawiało mi ból. Zastanowić się, co z tamtej dziewczynki we mnie zostało, co z tamtych marzeń udało się zrealizować. Zobaczyć tę dziewczynkę w sobie, dać jej uwagę, akceptację i miłość.
  3. Dopuścić do głosu swoje prawdziwe pragnienia. Czyli zrzucić z siebie gorset nałożony przez konwenanse, stereotypy, innych ludzi. Na przykład taki, że starszej pani nie wypada chodzić na tańce, a młodej – dziergać na drutach. Mogę robić to, czego pragnę. Muszę tylko spełnić jeden warunek – nie wolno mi krzywdzić innych.
  4. Dać sobie prawo do nicnierobienia. Do drzemki w środku dnia, leżenia pod gruszą na dowolnie wybranym boku, gapienia się w niebo. Bez poczucia winy i wyrzutów sumienia. Nawet jeśli jako dziecko byłam za to karana, a może właśnie dlatego.
  5. Uwierzyć, że nie jestem niezastąpiona. Gdy wymaga tego mój stan zdrowia, każdy mój obowiązek, zarówno domowy, jak i zawodowy, może przejąć ktoś inny. I świat się nie zawali!
  6. Nie bać się odmawiać, mówić „nie”, mieć swoje zdanie. Czasami to trudne dla nas i bolesne dla innych, ale w rezultacie wszystkim wychodzi na dobre.
  7. Zerwać z przekonaniem, że muszę być zawsze doskonała. Jako pracownik, matka, żona, córka, siostra, przyjaciółka. Nie muszę. Być wystarczająco dobra – tylko tyle.
  8. Uświadomić sobie, że to ja jestem odpowiedzialna za swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Nie lekarz, dietetyk, trener, psychoterapeuta. Owszem, powinnam się ich radzić, korzystać z ich wiedzy, współpracować z nimi, ale to ja podejmuję zawsze ostateczną decyzję.
  9. Pobyć w ciszy, sama ze sobą, pomedytować. Najlepiej słychać wtedy własne myśli, pragnienia, potrzeby. To trudne? Ale w ostatecznym rozrachunku ozdrowieńcze.

Czytaj więcej w artykule Jak właściwie zaopiekować się sobą?