Porady dla nowoczesnej matki

123rf.com

Czekoladki, kwiaty i ładnie zapakowane prezenty – tego mogą spodziewać się wszystkie mamy 26 maja. Na co dzień macierzyństwo to nie tylko radość i duma z naszej pociechy, lecz także szereg wyzwań: monotonne obowiązki, nierzadko pośpiech, niezbędna wielozadaniowość i uczucie zmęczenia. Jak zadbać o kondycję i dobry nastrój?
Nowoczesne macierzyństwo to podejście do siebie i swoich najbliższych oparte na zrównoważeniu czasu pracy i odpoczynku, ale również czasu, który dajemy innym i jaki zostawiamy sobie samej. Szczególnie ważne jest, by umiejętnie pielęgnować relacje z najbliższymi ludźmi, ale też dbać o własne potrzeby, nie zapominając o zbilansowanej diecie.

reklama

Zadbaj o czas dla siebie
Jeśli jasno zakomunikujesz domownikom, że twoje potrzeby też są ważne, zaczną je respektować. Ty też potrzebujesz odpocząć, mieć czas na lekturę, wieczorną kąpiel czy chwilę zadumy z filiżanką kawy, szklanką ulubionego soku czy miseczką truskawek, na które czekałaś cały rok.
Po pierwsze, powinnaś się wysypiać, zadbaj przynajmniej o siedem godzin snu na dobę. Początkowo będzie ci trudno tak zorganizować czas, pamiętaj jednak, że twój wypoczynek jest niezbędny dla właściwej regeneracji organizmu.
Po drugie, pamiętaj, że nie wszystkie obowiązki domowe należą do ciebie. Sprzątanie, zakupy i gotowanie możesz podzielić pomiędzy wszystkich domowników, bo każdy czerpie z nich korzyści. To zresztą dobra lekcja dla dzieci –  jeśli zrozumieją znaczenie odpowiedzialności, w przyszłości będą samodzielniejsze.  A może boisz się, że twój partner nie sprosta obowiązkom, bo do tej pory tego nie robił? Gdy będzie musiał, na pewno sobie poradzi. Na początku nieraz przyniesie do domu zwiędła pietruszkę, pierś indyka zamiast piersi kurczaka czy niedojrzałe owoce, ale przecież wszyscy uczymy się na błędach.

Dobrze się odżywiaj
Dbając o dobre nawyki żywieniowe swoich dzieci, nie zapominaj o sobie. Twoje ciało potrzebuje energii, którą mogą dać tylko produkty dobrej jakości, bogate w witaminy, minerały i inne substancje odżywcze. Przygotowując śniadanie dla dzieci, pamiętaj też o pożywnym posiłku dla siebie, najlepiej bogatym w witaminy, błonnik i antyoksydanty. „Pełnowartościowe śniadanie daje nam energię na cały dzień. Szybka kawa i połykane  w pośpiechu cokolwiek nie wystarczą” – mówi Zuzanna Antecka specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

W ciągu dnia jedz regularnie, najlepiej 5 posiłków dziennie o stałych porach. Zadbaj również o zdrowe przekąski: gdy złapie cię głód, unikniesz niekontrolowanego podjadania.  „Miej zawsze pod ręką jabłko, banana czy marchewkę. Jako przekąska świetnie sprawdzi się również saszetka musu owocowo-warzywnego, który nie zawiera konserwantów ani dodanych substancji słodzących, dzięki czemu może zastąpić jedną z pięciu zalecanych przez ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia porcji owoców i warzyw. Dodatkowo mus jest bogaty w błonnik, więc nasyci nas na dłużej” – radzi ekspertka. – „Dbaj też, by przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż 4 godziny, w innym razie spada koncentracja, obniża się zdolność do aktywności fizycznej, a także to, co odczuwamy najszybciej – pogarsza się nastrój” – dodaje.

Zadbaj o relacje
Dbanie o siebie, to też dbanie o najważniejsze dla nas więzi – o czas spędzony z przyjaciółmi, partnerem czy w gronie towarzyskim. Rola matki to bardzo ważna, lecz jedna z kilku ról, które pełnisz, dlatego pamiętaj, by podtrzymywać relacje z przyjaciółkami, znajomymi ze studiów czy z pracy, a przede wszystkim zaś dbaj o swój związek. Po wielu wspólnie spędzonych latach, dzieleniu przestrzeni i codziennych problemów, trudno uniknąć rutyny i znużenia. Warto jednak znaleźć czas, by pielęgnować tę relację. Może warto na jeden wieczór powierzyć dzieci opiece dziadków i przypomnieć sobie pierwsze randki – pójść do kina czy kawiarni? Jeśli zaś samotnie wychowujesz dzieci, może czas wreszcie pomyśleć o znalezieniu drugiej połówki?  Maj i czerwiec to świetny moment na wycieczki rowerowe z przyjaciółmi albo piknik czy wspólne gotowanie.  Gdy mamy czas na wspólne bycie z rodziną i przyjaciółmi, świat wygląda inaczej. Jesteśmy w lepszym nastroju, czujemy, że nasze codzienne obowiązki mają sens!