Pozytywne skutki stresu

123rf.com

Stres kojarzy się przede wszystkim z nieprzyjemnym napięciem, usztywnieniem karku czy mięśni, bólem brzucha, głowy i zdenerwowaniem, które potem przez długi czas staramy się rozładować. I choć długotrwały stres faktycznie przynosi głównie negatywne skutki, to stres krótkotrwały ma swoją pozytywną stronę.
Stres dotyczy nas wszystkich, dlatego zapewne naukowcy cały czas badają skutki jego działania. Słowo „stres” najczęściej kojarzymy go z pracą lub problemami finansowymi, to ale uczucie pojawia się zawsze tam, gdy zagrożone jest nasze poczucie bezpieczeństwa, szwankuje zdrowie, bliscy czy przyjaciele mają kłopoty.

reklama

Zapominamy, że stres może zadziałać pozytywnie. Oto kilka informacji, które pomogą zrozumieć, że stres może okazać się wsparciem, a nie przeszkodą.

  • trudno w to uwierzyć, ale kolejne badania naukowców pokazują, że krótkotrwały stres działa jak kopniak dla organizmu i podnosi odporność! Mała choć intensywna „dawka” stresu wpływa na głowę i ciało. Może wyostrzyć zmysły, poprawić w danym momencie pamięć, a ciało – zmobilizowane przez stres – łatwiej i szybciej zwalczy chorobę czy osłabienie.
  • Krótkotrwały stres podnosi kreatywność oraz intensywność działania. Pod jego wpływem nagle umiemy działać szybko, konkretnie, zdecydowanie i wybieramy lepsze rozwiązania, niż gdybyśmy mieli podjąć decyzję bez wpływu stresu.
  • Jeśli w stresie musimy podjąć jakąś decyzję, będziemy raczej kierować się tymi wartościami, które są nam bliższe a nie kalkulacją czy potencjalnym zyskiem, czyli zachowamy się uczciwiej.
  • Stres w pracy sprawia, że jesteśmy w stanie szybciej się zmobilizować, myśleć kreatywniej i zdecydowanie lepiej negocjować. Także nasze prezentacje czy przemówienia wypadają wówczas lepiej. Ale mówimy o stresie krótkotrwałym, bo ten chroniczny działa odwrotnie.
  • Stres spowodowany troską np. o bliskich, w tym dzieci, wyostrza zmysły; sprawia, że na basenie, plaży, ulicy, jesteśmy po prostu czujniejsi, uważniejsi i „myślimy do przodu”, przewidując zachowanie naszych dzieci czy osób wchodzących z nimi w interakcje.
  • wreszcie ćwiczenia fizyczne wykonywane w czasie, gdy jesteśmy zestresowani, szybciej przynoszą efekty. I tu dobra rada: na stres najlepszy ruch – idź pobiegać albo na siłownię. Spalisz więcej niż podczas treningu bez tych emocji.