Jak głosują kobiety w Polsce i na świecie

Według najnowszych badań* SMG/KRC, przeprowadzonych na zlecenie Fundacji im. Stefana Batorego, 58% kobiet deklaruje, że zamierza wziąć udział w wyborach.
Deklarowany zamiar udziału w wyborach jest wśród kobiet o 10 punktów procentowych niższy niż wśród mężczyzn (68% mężczyzn deklaruje , że weźmie udział w wyborach). Głównym powodem takiej rozbieżności jest większa ilość osób niezdecydowanych w grupie kobiet. Warto mieć na względzie, że walka polityczna toczy się właśnie o ten niezdecydowany elektorat…

reklama

Co zniechęca kobiety do głosowania w wyborach?

Jako dwa główne powody wymienia się brak wystarczającej wiedzy o polityce i poczucie, że nie ma obecnie polityków, którzy mogliby je dobrze reprezentować – ten drugi powód odgrywa znaczącą rolę w grupie lepiej wykształconych kobiet.

Co ciekawe, zdaniem większości kobiet głosują one równie często jak mężczyźni, podczas gdy wśród mężczyzn przeważa opinia, że to oni głosują częściej.

Polska sytuacja, na tle innych badanych państw, przedstawia się raczej negatywnie, choć istnieją kraje, gdzie dysproporcja w udziale kobiet i mężczyzn w wyborach
jest jeszcze większa. Należy do nich m.in. Szwajcaria.

Kraje gdzie kobiety rzadziej głosują:

  • Węgry: mężczyźni – 74%, kobiety – 69%
  • Polska: M 59,1%, K 54,5%
  • Rumunia: M 94%, K 88,4%
  • Szwajcaria: M 68,3%, K 54,5%
  • Portugalia: M 73,4%, K 69,6%

Kraje, gdzie kobiety głosują porównywalnie z mężczyznami:

  • Wielka Brytania: M 82,8% , K83,2 %
  • USA: M 75 %, K 76 %
  • Niemcy: M 92,6%, K 92,2 %

Kraje, gdzie frekwencja wśród kobiet jest wyższa niż wśród mężczyzn:

  • Słowenia: M 74,7%, K 77,1%
  • Norwegia: M 84,3%, K 87,8%

Przedstawione wyniki pochodzą z Comperative Study of Electoral Systems (CSES) – globalnego programu badającego aktywność wyborcą obywateli. Badania odbywają się w każdym kraju w innym czasie – w zależności od kalendarza wyborczego. Twórcy badania wychodzą z założenia, że zamiast badać wszystkich w tym samym czasie, warto pytać wyborców o wybory tuż po wyborach.

Dane otrzymane za pośrednictwem dr Mikołaja Cześnika – eksperta od frekwencji z UW.

*Badania wykonane przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Fundacji im. Stefana Batorego na potrzeby kampanii Kobiety na wybory! zorganizowanej przez koalicję Masz Głos, Masz Wybór.

Warto przeczytać: Kobiety a polityka – rozmowa o stereotypach