Kampania antydepresyjna „Mężczyźni też płaczą”

Kampani antydepresyjna
Fundacja Itaka

Ruszyła kolejna odsłona antydepresyjnej kampanii społecznej Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Tegoroczna edycja tym kierowana jest do mężczyzn.Głównym elementem kampanii będzie promocja Antydepresyjnego Telefonu Zaufania – 22 654 40 41.

Kampani antydepresyjna
Fundacja Itaka

W tym roku kampania skierowana jest do mężczyzn, którym często bardzo trudno jest się przyznać do uczuć, które towarzyszą tej chorobie – obniżonego nastroju, smutku czy wreszcie bezradności. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem depresji jako choroby, która może dotknąć każdego, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód czy status społeczny. Depresji można i trzeba zapobiegać, a w przypadku choroby trzeba ją leczyć. G

– W naszym społeczeństwie depresja męska jest tabu. Stereotypy męskości zbierają swoje żniwo: mężczyzna nie może być słaby, bo musi być twardy i macho. Nie może być zbyt wrażliwy, bo musi zagryźć zęby i sprawiać wrażenie, jakby cierpienie go nie dotykało. Nie może się załamać, bo co powiedzą w pracy koledzy i rodzina w domu. Poza tym powinien być przedsiębiorczy, utrzymać rodzinę, dobrze zarabiać, musi być zdobywcą, wojownikiem itp. Wszystko to są stereotypy i życzeniowe postrzeganie mężczyzny, pewien „ideał” …no i oczywiście taki mężczyzna nie choruje na depresję – mówi Iwona Wasil, Dyrektor Projektów Profilaktycznych Fundacji ITAKA.

Z wieloletniego doświadczenia Fundacji wynika, że jedną z najczęstszych przyczyn zaginięć ludzi jest depresja i inne zaburzenia nastroju. Spośród osób zaginionych chorujących na depresję zdecydowana większość zniknęła w dniu lub tuż przed wizytą u psychiatry.

Badania epidemiologiczne wskazują, że co najmniej co piąty dorosły przynajmniej raz w swoim życiu przeżywa stan, który można rozpoznać jako depresję i wymaga specjalistycznego leczenia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że depresja jest czwartym najpoważniejszym problemem zdrowotnym, z którym zmagają się ludzie na całym świecie.

Kampanię zainaugurowała wystawa pt. „Depresja oczami mężczyzny”. Wystawę fotograficzną można zobaczyć przez cały listopad i grudzień w warszawskim metrze, stacja Wilanów i Kabaty. Fotografie ukazują pięciu mężczyzn zamkniętych w swoich pokojach, wpatrzonych w jeden punkt. Na wystawę składa się 9 fotografii, jedna przedstawia mężczyznę, druga detal pokoju. W ten sposób autor zdjęć chciał lapidarnie ująć problem depresji, ukazując jeden z najsmutniejszych, ale równocześnie najistotniejszy aspekt tej choroby – bezradność i samotność . Autorem wystawy jest Patryka Karbowski, wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie, reportażysta, twórca słynnego cyklu „Młodzi Polacy” wydanego przez Instytut Wizualny w formie książki. Bohaterami zdjęć są mężczyźni, których dotknął problem depresji.

Czytaj także: Depresja u mężczyzny – 12 faktów

Ponadto, w ramach kampanii odbędą się dwa bezpłatne, otwarte wykłady – oba w Centrum Komunikacji Społecznej, Urząd m.st. Warszawy, pl. Konstytucji 4, Warszawa.

  • „Męska rzecz depresja – cierpienie nie zależy od płci”, 13 listopada 2012, godz. 11.00- 12.30, wygłosi: Iwona Wasil, Dyrektor projektów profilaktycznych i edukacyjnych.
  • Depresja i zaginięcia – z doświadczeń Fundacji ITAKA”, 29 listopada 2012, godz. 17.30 – 19.00, wygłosi: Aleksandra Andruszczak–Zin, Dyrektor Zespołu Pomoc Psychologicznej Fundacji ITAKA.

 

mat.prasowe Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych,