Pozytywna emocjonalność czyli pozytywnie o emocjach

123rf.com

Dobrych emocji musi być trzy razy więcej niż negatywnych abyśmy mogli stale się realizować i spełniać nasze marzenia! – mówi Barbara Fredrickson, pierwsza laureatka prestiżowej nagrody Templetona.
Barbara Fredrickson należy do grona najwybitniejszych psychologów emocji oraz czołowych postaci psychologii pozytywnej. W toku ponad 20 lat badań nad emocjami stworzyła tzw. współczynnik pozytywności, którego proporcja winna wynosić 3:1.

Pozytywność według Fredrickson to mieszanka wybuchowa: rzetelnej nauki i życiowych porad. To dziecko psychologii pozytywnej, powstałe już w pierwszych latach jej istnienia.

Pozytywność według niej ma 10 form: radość, wdzięczność, spokój, zainteresowanie, nadzieję, dumę, rozbawienie, inspirację, zachwyt oraz miłość. Doktor Fredrickson przytacza naukowe fakty, które potwierdzają, że pozytywny stan umysłu korzystnie wpływa na relacje interpersonalne, dba o jakość życia, a nawet łagodzi depresję.

Stworzyła ona 6 zasad pozytywności. Oto one:

  • wprowadzaj się w dobry nastrój
  • zmień myślenie na takie, które daje nowe możliwości
  • kształtuj swoją przyszłość
  • przełam negatywność – wyłącz ją z użycia
  • pamiętaj: „mała zmiana odpowiada za dużą różnicę”
  • zwiększ własną pozytywność

Jak pisze sama Barbara Fredrickson, jeśli chcesz doświadczyć radości, pomyśl, co zrobić, aby jej doświadczyć i po prostu to zrób! Pozytywność i lenistwo raczej do siebie nie pasują, więc teoria ta nie jest dla leniwych.

Fredrickson pisze o „szczerej pozytywności”, tej prawdziwej nie byle jakiej. Pozytywność jest środkiem do celu, a nie celem samym w sobie, czyni nas otwartymi, a przede wszystkim zmienia nas na lepsze.