Badania na temat praktyki uważności

Badania na temat praktyki uważności
123rf

Praktyka uważności pomaga uwolnić negatywne emocje i myśli, otwierając dostęp do bardziej pozytywnych uczuć, takich jak współczucie i przebaczenie. Jak rzeczywiście działa ten rodzaj medytacji?
Naukowcy z Brigham and Women’s Hospital przeprowadzili badania, które rzucają nowe światło na to, jak działa praktyka uważności. Badacze odkryli, że uważność wpływa na złożone mechanizmy w mózgu, które prowadzą na ścieżkę rozwoju samoświadomości, samoregulacji i samotranscendencji (S- ART).

Badanie pokazało, że podczas praktyki uważności zachodzi sześć aktywnych neuropsychologicznych procesów w mózgu, których skutkami są:

1. Jaśniejszy zamiar i skuteczniejsza motywacja.
2. Lepsza koncentracja uwagi.
3. Kontrola emocji.
4. Rezygnowanie z toksycznych schematów.
5. Prospołeczne zachowania.
6. Brak przywiązań i pożądań.

– Dzięki ciągłej praktyce uważności człowiek może rozwinąć psychiczny dystans od wszelkich negatywnych myśli i może zahamować naturalne impulsy, które prowadzą do złych nawyków – powiedział David Vago, psycholog z BWH Functional Neuroimaging Laboratory, Department of Psychiatry. Dodał, że dalsze praktykowanie uważności może również zwiększyć empatię i usunąć nasze przywiązanie do rzeczy, które lubimy i awersje do rzeczy, które nam się nie podobają. Efektem praktyki jest nowa tożsamość ze zdrowym umysłem i harmonijną psychiką.

Zdaniem naukowców, w celu osiągnięcia własnej świadomości podczas praktykowania uważności, należy:
– zmniejszyć uprzedzenia i negatywne myśli,
– zwiększyć pozytywne nastawienie,
– nastawić się na autentyczność w relacjach z innymi.

Badania zostały opublikowane w Frontiers in Human Neuroscience

4 kroki w praktyce uważności – TUTAJ