Co wybieram teraz? – ćwiczenie

Co wybieram teraz? - ćwiczenie
123rf

Praktyka uważności polega na ciągłym kontakcie ze swoimi uczuciami i świadomości, co myślimy, mówimy, robimy. Jest prosty sposób, by osiągnąć ten stan – pytanie: co wybieram teraz?
By świadomość siebie nie wymykała nam się i żebyśmy na każdym kroku podejmowali decyzje zgodnie ze sobą, pytaj siebie: co wybieram teraz? Bo masz wybór. W każdej chwili.

1. Na przykład – medytujesz i zauważasz, że twój oddech jest płytki, powiedz sobie: wybrałam płytki a oddech, teraz wybieram oddech głęboki i wolny, wybieram zdrowie i dobre samopoczucie.

2. Wybór dotyczy także naszych słów. Gdy zauważasz, że twoje słowa są krytyczne wobec siebie, czy kogoś innego, gdy ranisz słowami, albo są one niezgodne z tym, co czujesz, zmień wybór. Uświadom to sobie, a powiedz – teraz wybieram słowa, które przynoszą mi spokój i radość. I zmień je.

3. Kiedy automatycznie sięgasz po kolejną czekoladkę, albo chcesz zjeść więcej niż potrzebujesz – zatrzymaj się. Wczuj się w siebie, co razem z nią wybrałaś. Jaką emocję zajadasz? Może nudę? Po co boisz się nudy? Co się pod nią kryje? Co tak naprawdę wybrałaś – lęk? Boisz się samotności? Wewnętrznej pustki? Powiedz sobie, co wybrałaś i zmień wybór. Co wybierasz? Spokój?

4. Możesz ćwiczyć świadomy wybór, idąc ulicą. Wybieram zatrzymanie się na czerwonym świetle, wybieram to, żeby dojść do sklepu, itd. W efekcie takich ćwiczeń często dochodzi się do wniosku, że nasze rutynowe czynności, to tak naprawdę nie jest nasz wybór. Wcale nie chcę iść do sklepu po kolejną parę butów, tylko… co wybrałaś, a co wybierasz teraz?


Włącz pauzę – ćwiczenie – TUTAJ