Korzyści płynące z głębokiego oddychania

123rf.com

Jak ważne jest głębokie oddychanie dla naszego fizycznego i emocjonalnego samopoczucia?
Nasze psychiczne i fizyczne zdrowie w dużej mierze zależy od jakości przepływu tlenu w organizmie. Ponieważ mózg potrzebuje dużo tlenu do optymalnego funkcjonowania, to jak oddychamy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie.

reklama

Kiedy nasze mięśnie są napięte pod wpływem stresu, blokują przeponę, której prawidłowe funkcjonowanie pozwala wysyłać do dolnej części płuc więcej tlenu. Dzięki temu rozprowadza się on łatwiej do wszystkich części ciała. Dlatego na poziomie fizycznym głębokie oddychanie rozszerza płuca w sposób, który pozwala większej ilości tlenu krążyć po całym organizmie.

Kiedy cierpimy na depresję lub dręczy nas niepokój, nasz oddech jest płytki, nasze ramiona opadają, a płuca są jakby zwinięte. W naszym organizmie nie krąży krew na tyle bogata w tlen, aby dobrze „nakarmić” mózg. Głęboki oddech pozwala płucom rozszerzyć się tak, aby mózg otrzymał więcej tlenu.

Praktyka świadomego oddychania, obok innych działań, takich jak ćwiczenia, śpiew, taniec, a nawet śmiech, ma ogromne działanie lecznicze wpływające na umysł i ciało. Jeśli codziennie będziemy głęboko oddychać, odniesiemy wiele fizycznych i emocjonalnych korzyści.

Badania udowadniają, że głębokie oddychanie łagodzi depresję i lęk, przywracając równowagę w biochemii mózgu. Podnosi bowiem poziom oksytocyny, dopaminy i prolaktyny (hormonów radości), a obniża poziomu kortyzolu (hormonu stresu). Głęboki oddech poprawia ostrość uwagi, moc obecności w tu i teraz. A także reguluje pracę serca oraz ciśnienie krwi. Świadomą pracą z oddechem możemy „odblokować drzwi” do samoleczenia, samoświadomości, akceptacji, wewnętrznej dyscypliny i spokoju. Jeżeli będziemy świadomie oddychać, mamy szansę na radykalną poprawę naszego życia.

Źródło: UCLA