Moc wdechu i wydechu – ćwiczenia

Wdech i wydech - ćwiczenia
123rf

Przez większość naszego życia funkcjonujemy jakby na auto-pilocie. Nasz mózg według starych wzorców podejmuje za nas decyzje, wpływając na nasze myśli i emocje. Jak oszukać umysł, by „wyszedł” ze starych kolein?
Jeśli zauważasz, że pewne sytuacje i twoje reakcje na nie powtarzają się, a nie są to pozytywne uczucia i zachowania, spróbuj to zmienić. Jesteś bowiem we władzy przeszłości. Nasz umysł jest przyzwyczajony do pewnych „szlaków”. Przykłady – znowu kończą mi się pieniądze, więc wpadam w panikę, on spojrzał na mnie krzywo, a ja boję się że przestał mnie kochać, mam szansę na awans i tak jak poprzednio wycofuję się, bo jestem przekonana, że sobie nie poradzę, dziecko dostało trójkę, a ja mam poczucie winy, że je zaniedbałam, itd.

Co zrobić, żeby wyjść z utartych, niekorzystnych dla nas, „szlaków”? Świadomie oddychać. Ta „prosta sztuczka” sprawi, że „włączysz pauzę”, która pozwoli ci na inną, bardziej prawdziwą reakcję, bardziej pozytywne uczucie.

Znany pisarz i nauczyciel Thich Nhat Hanh uczy, w jaki sposób stać się bardziej obecnym w życiu codziennym. Można stan uważności osiągnąć za pomocą świadomych wdechów i wydechów. Jak? Wyobrażając sobie co wdychamy, a co wydychamy.

Przykłady ćwiczeń:

1. Oddychaj głęboko, wyobrażając sobie, że to ćwiczenie uspokaja cię. Robiąc wdech, powtarzaj w myślach – odpoczywam, wydychając – jestem spokojna.

2. Przy wdechu wyobrażaj sobie, że wdychasz twój ulubiony kolor, wydychaj uśmiech (możesz się przy tym naprawdę uśmiechać). To ćwiczenie przynosi radość.

3. Myjąc ręce, powtarzaj sobie przy wdechu – woda mnie uspokaja, a wydychając myśl – moje ręce przyciągają dobro. Ta praktyka sprawi, że poczujesz się bezpieczniej.

Możesz dowolnie wymyślać podobne ćwiczenia z przykładami, które skutecznie działają na twoją podświadomość. Więcej przykładów znajdziesz w książce Elisha Goldsteina „The Now Effect”.

Zamiast analizowania psychiki – TUTAJ