Powrót do teraz – 6 ćwiczeń

Powrót do teraźniejszości - ćwiczenia
123rf

Najskuteczniejszym sposobem na stres jest bycie w chwili obecnej. Tu i teraz bowiem nic ci nie grozi. Jednak nasz umysł jest strachliwy. Jak go wyciszyć prostymi, szybkimi sposobami?
1. Medytacja

reklama

Najprostszym sposobem jest po prostu skupienie się na oddechu, nie dlatego, że oddech ma jakąś magiczną jakość, ale dlatego, że zawsze jest z tobą. Wyzwaniem jest, aby utrzymać na nim koncentrację. Nieuchronnie, twój umysł będzie wędrować i myśli pojawią się. Kiedy to się stanie, po prostu puść myśli i przenieś swoją uwagę z powrotem do teraźniejszości, skupiając się ponownie na oddechu.

2. Użyj przypomnienia

Wymyśl znak, który będzie ci przypominał, że liczy się tylko tu i teraz. Noś zegarek „do góry nogami”, jedną sznurówkę w bucie innego koloru niż drugą. Kiedy tylko spojrzysz na swój znak, zaczniesz na nowo być świadoma, że jesteś w teraźniejszości.

3. Praktyka spowalniania czasu

Zwłaszcza wtedy, kiedy się śpieszysz, zacznij robić coś bardzo, bardzo powoli. Odważ się na to. Na przykład malutkimi łykami pij herbatę. Smakuj ją najdokładniej jak potrafisz, czuj ją w ustach i gardle. Przyglądaj się kubkowi z dużą uważnością, zauważ jaki ma kolor, poczuj jego fakturę, ciepło. To cię uspokoi.

4. Odważ się nic nie wiedzieć

Jeśli stresuje cię na przykład prezentacja na spotkaniu lub jakaś ważna biznesowa rozmowa, podejdź do tematu jak do zupełnej nowości. Postaraj się zapomnieć o wszystkich swoich ustaleniach, wiedzy, planie. To przeszłość, teraz nic nie wiesz, jesteś białą kartką. Ten rodzaj uważności otwiera dostęp do prawdziwej kreatywności.

5. Skup się na podeszwach stóp

To dobra sztuczka, aby powrócić do uważności, jeśli czujesz złość czy agresję. Skoncentruj się na podeszwach stóp. Przesuwaj palcami, poczuj skarpetkę, kontakt pięt z podłożem. Jednocześnie świadomie oddychaj do momentu, aż się uspokoisz.

6. Bądź cała w zmysłach

Kiedy obserwować otoczenie bez osądzania czy coś dobre lub złe, ładne czy brzydkie, naturalnie wracasz do teraźniejszości. Patrz, wąchaj, dotykaj zupełnie bezosobowo, bądź świadkiem jakbyś przybyła właśnie z innej planety. Możesz zamknąć oczy a potem otworzyć i chłonąć świat tylko zmysłami. Poczuj wiatr, perfumy koleżanki, wpatruj się w słońce lub światło lampki, słuchaj szumu samochodów. To ćwiczenie wprowadza w stan relaksu, który zmniejsza lęk i sprawia, że czujesz się bardziej pełna życia.

Współczucie – ćwiczenie – TUTAJ