Radzenie sobie ze stresem za pomocą zmysłów

123rf.com

Badania wskazują, że kobiety najczęściej radzą sobie ze stresem, objadając się. Można jednak inaczej. Ken Goss, psycholog kliniczny i autor książki o tym, jak skończyć z kompulsywnym jedzeniem, radzi w sytuacjach stresowych odwoływać się do zmysłów.
To zdrowy sposób radzenia sobie z negatywnymi emocjami, które pojawiają się jako odpowiedź na stres. Gdy znajdujesz się w trudnej sytuacji, która budzi w tobie lęk, złość, wstyd czy inne nieprzyjemne uczucia, spróbuj wykorzystać:

Wzrok

Zwróć uwagę na coś ładnego obok ciebie. Może za oknem rosną drzewa, może na ścianie wisi fajny obraz albo popatrz na kolor, który lubisz. Kwiat, świeca, zdjęcie pomogą odwrócić uwagę od skutków stresu. Pomaga wizyta w muzeum, wycieczka za miasto lub oglądanie gwiazd w bezchmurną noc. Widok drzew, ogrodu, morza oferuje niemal natychmiastową ulgę.

Słuch

Muzyka to świetny sposób, aby uspokoić się. Jesteśmy bowiem bardzo wrażliwi na dźwięki od czasów przebywania w łonie matki. Dźwięki przyrody takie jak szum fal, padającego deszczu, śpiewu ptaków są naprawdę kojące dla nerwów. W ten sposób działa także muzyka klasyczna.

Węch

Zmysł powonienia jest najszybciej działa na system sensoryczny. Zapach ulubionych perfum, owocu lub kwiatu rozluźnia nas niemal natychmiast. Dobrze sprawdzą się świece zapachowe – waniliowe, cynamonowe, cedrowe, lawendowe – jakie lubisz.