Skoncentruj się – ćwiczenia na skupienie


Już po raz drugi w tym miesiącu zdarzyło ci się zatrzasnąć kluczyki w samochodzie? Wracasz rano z przystanku, by sprawdzić, czy na pewno wyłączyłeś żelazko, a w pracy nie jesteś w stanie skoncentrować się choćby przez kwadrans na konkretnym zadaniu? Nie jesteś osamotniony. Dzisiejsza rzeczywistość dostarcza tylu bodźców, że koncentracja staje się prawdziwą sztuką. Oto rady, które pomogą ci skupić się na byciu tu i teraz.

reklama

  1. Jeśli masz do wykonania jakieś zadanie, zacznij od wybrania odpowiedniego miejsca. Ważne jest przede wszystkim to, czy dobrze się w nim czujesz i czy sprzyja ono koncentracji. W pracy, jeśli siedzisz z kilkoma osobami w pokoju i łatwo się rozpraszasz, poproś, by koledzy rozmowy prowadzili ściszonym głosem, a dłuższe spotkania urządzali w sali konferencyjnej.
  2. Ustaw biurko tak, by nikt za tobą nie stawał. Na monitorze lub nad biurkiem warto umieścić zdjęcie czegoś zielonego i w momentach rozproszenia koncentrować na nim wzrok. Zielony kolor pomaga też odpocząć twoim oczom.
  3. Od czasu do czasu (najlepiej raz na godzinę) rób krótkie, 5–10-minutowe przerwy. Najlepiej przejdź się po korytarzu, popatrz przez okno, uzupełnij zapas wody, która stoi na twoim biurku. Unikaj zaangażowania w inne zadania.
  4. To nieprawda, że zawsze musisz być dostępny dla każdego. Wyłącz telefon i zamknij okienko z e-mailami. Ustal ze sobą, że skontaktujesz się z poszukującymi cię osobami, gdy skończysz całe zadanie lub przynajmniej jego konkretną część.
  5. Różnicuj typ i sposób wykonywania zadań.
  6. Jeśli masz możliwość, od czasu do czasu zmieniaj miejsce. Część zadań możesz wykonać przy swoim biurku, część w sali konferencyjnej. A może niektóre sprawy da się załatwić podczas obiadu?
  7. Ćwicz regularnie. Jeśli masz możliwość, ruszaj się rano. Staraj się uprawiać sport dwa–trzy razy w tygodniu. Unikaj ważnych i wymagających skupienia zadań tuż po zakończeniu intensywnych ćwiczeń na siłowni czy aerobiku.
  8. Użyj wizualizacji. Zanim rozpoczniesz zadanie, przypomnij sobie sytuację, w której byłeś skoncentrowany. Nieważne, czego dotyczyć będzie ta sytuacja. Spróbuj przywołać jej obraz, przywołaj też towarzyszące ci wówczas uczucia. To ćwiczenie wykonuj chwilę przed zabraniem się do pracy. Najlepiej powtarzaj je przed każdym zadaniem.
  9. Pamiętaj, że picie wody sprzyja koncentracji i pobudza pracę mózgu. Unikaj kawy

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »