Uważność na poczucie własnej wartości

Uważność na poczucie własnej wartości
123rf


Elisha Goldstein, psychoteraputa i autor książek o praktyce uważności, twierdzi, że w życiu najbardziej przeszkadza nam to, że brak nam fundamentalnej umiejętności – zdolności do kochania siebie.

Dlaczego siebie nie kochamy? Bo wewnętrzny tyran wygłasza krytyczne frazy, które pomniejszają nasze poczucie własnej wartości. Można je zwiększyć za pomocą uważności. Jak?

1. Napisz negatywne opinie o sobie

Skoro i tak musisz tego wszystkiego wysłuchiwać w swojej głowie, możesz i napisać. Zapisując te bolesne i niesprawiedliwe zdania na papierze, najpierw oddzielasz się od emocji, które cię wiążą ze starym schematem, i zyskujesz inną perspektywę. Wreszcie świadomie poznajesz swego wroga, który blokuje cię, nie pozwalając na miłość własną.

2. Zastanów się, jak reagujesz na zdania, które pomniejszają twoje poczucie własnej wartości

Czy masz jakieś alternatywne myśli? Czy dyskutujesz z tymi wyrokami? I wreszcie – jakie są fakty? Na przykład, czy naprawdę tak jest, że jesteś do niczego, nie umiesz sobie radzić w życiu, jesteś brzydka, żaden facet ciebie nie chce?

3. Skoncentruj się na swoim nastroju

Kiedy już przeszłaś przez dwa pierwsze punkty, teraz skoncentruj się na tym, co czujesz. Głęboki żal, poczucie krzywdy, lęk, złość, brak poczucia bezpieczeństwa?

4. Przypomnij sobie, kiedy w przeszłości tak się czułaś

Zajrzyj do swoich relacji z rodzicami, rodzeństwem, nauczycielami. Jakie słowa, gesty, zdarzenia wywołały u ciebie takie uczucia, które teraz są twoim udziałem? Pobądź z tym uczuciem podczas medytacji, niech ono przepłynie przez ciebie

5. Wypisz pozytywy na swój temat

jeśli masz z tym problem, porozmawiaj o sobie z przyjaciółką, jakąś życzliwą osobą, uważnym obserwatorem twojej osoby. Zrób listę twoich niezaprzeczalnych atutów.

6. Napisz bajkę o sobie doskonałej

Na postawie powyższej listy napisz o sobie, jaką chciałabyś być. Stwórz bajkę na własny temat. Wyłoni się z niej osoba, która warta jest kochania i życie, które jest twoje. Przez kilka dni czytaj tą bajkę codziennie najlepiej na głos.

7. Poczuj prawo do szczęścia

Poczucie wewnętrznej wolności pojawia się, gdy uwolnimy negatywne emocje, a w ich miejscu pojawi się przestrzeń na bycie sobą. Gdy poczujesz kim jesteś naprawdę, pojawi się w tobie wewnętrzna wolność i to już wystarczy, żeby być szczęśliwą. Godną miłości.

Poczucie własnej wartości a depresja – TUTAJ