W ogrodzie emocji

Dobre uczucia trzeba pielęgnować jak piękne kwiaty. Wrażliwość jest najdelikatniejszym wśród nich i bardzo potrzebnym, wręcz niezbędnym do życia.
Umiejętność dostrzegania tego, co dzieje się w naszym wnętrzu i wokół nas, jest niezbędna do dobrego porozumiewania się z ludźmi i prawidłowego funkcjonowania w świecie. Bez wrażliwości, bez uczuć człowiek staje się społecznym analfabetą. Poniższe zestawy ćwiczeń pomogą ci poznać własne emocje, nazwać je i uporządkować.

reklama

I JA: zmysły – ciało – emocje

Wsłuchaj się w siebie – naucz się rozpoznawać emocje.

Zmysły Połóż się wygodnie na plecach, zamknij oczy. Skoncentruj się na tym, co odczuwasz za pośrednictwem dotyku, węchu i smaku. Powtarzaj w myślach: jestem świadomy tego, że moje ciało dotyka – dywanu, podłogi; jestem świadomy, że słyszę: samochody za oknem, ciszę; jestem świadomy, że czuję: zapach kawy, świec. Ćwiczenie wykonuj kilka minut.

Ciało To ćwiczenie wymaga spokojnego miejsca. Połóż się na plecach i tak jak poprzednio zamknij oczy. Przez kolejne minuty (nie więcej niż kilka) skup się tylko na sygnałach, które wysyła twoje ciało. W myśli powtarzaj: jestem świadomy tego, że zaschło mi w gardle, jestem świadomy tego, że mam napięty kark, jestem świadomy tego, że wolno oddycham.

Emocje Usiądź wygodnie i w ciągu kolejnych paru minut skup się na swoich uczuciach. Wsłuchaj się w nie, poszukaj odpowiedzi na pytanie, jaki jest twój obecny nastrój. Nie analizuj przyczyn, skup się na obserwacji. Powtarzaj w myślach: jestem świadomy tego, że czuję niepokój, jestem świadomy tego, że czuję radość, ekscytację (ból, zniecierpliwienie, złość, żal, miłość, spokój, zaciekawienie itd.).