Włącz pauzę – ćwiczenie

Włącz pauzę - ćwiczenie
123rf

Często zdarza się, że tracimy cierpliwość i emocje puszczają. Krzyczymy na dziecko, jesteśmy nieprzyjemne dla partnera, wyżywamy się na przyjaciółce. A potem źle się czujemy, bo męczy nas poczucie winy. Jak to zmienić? Pomoże proste ćwiczenie.
Tym sposobem jest wyobrażanie sobie w takich sytuacjach znaku STOP-u. Już czujesz, że masz ochotę okropnie nakrzyczeć na dziecko, bo nie posprzątało klocków, albo tak naprawdę nie wiesz, dlaczego korci cię, żeby być złośliwą wobec męża – zatrzymaj się, wyobrażając sobie znak STOP-u. To nie jest trudne pod warunkiem, że jesteś na siebie uważna, na swoje uczucia i reakcje, zanim powstaną. Jeszcze przed myślą, pojawia się jakieś doznanie w ciele. Możesz mieć wrażenie, że coś rozsadza cię od środka, uciska na klatkę piersiową lub drapie w gardle. To są mikrodoznania, jednak istotne jest, żeby je złapać. Potem pojawia się negatywna emocja (złość czy frustracja, poczucie krzywdy) i myśl, żeby działać. Gdy to zrobimy, potem zwykle żałujemy. Jak temu zapobiec? Jeśli na którymkolwiek z tych etapów przed podjęciem działania, uda ci się zatrzymać:

1. Wyobraź sobie znak STOP-u
2. Weź głęboki oddech.
3. Spójrz na sytuację z pozycji obserwatora.
4. Otwórz się na inną możliwość rozwiązania niż ta, która przyszła ci do głowy pod wpływem emocji.
4. Działaj inaczej.

Praktyka uważności na własne uczucia pozwala nam zauważyć ten moment, kiedy warto włączyć pauzę. I nie ma to nic wspólnego z tłumieniem uczuć, raczej z ich obserwacją i nie działaniem pod ich wpływem. Dzięki temu możemy dokonać lepszego wyboru. Badania wykazały, że praktyka uważności może zmienić strukturę mózgu, w tym obszarów odpowiedzialnych za regulację emocji. Jest to etap potrzebny do tego, żeby rzeczywiście mieć wpływ na swoje działania.

Czym są myśli? – ćwiczenie – TUTAJ