Złość – 5 kroków, by ją transformować

123rf.com

Emocje, również te nieprzyjemne, zawsze czemuś służą. Są energią, która domaga się przekształcenia. Złość może nas motywować do działania i pokonywania przeszkód. W jaki sposób pozytywnie transformować złość?
Mówimy – jestem zły, złoszczę się, to złość. Kryje się za tym cała gama stanów emocjonalnych – podirytowanie, rozdrażnienie, urażenie, skrzywdzenie, napięcie, wrogość, wściekłość, podenerwowanie. Kiedy te emocje nami rządzą, najczęściej cierpią na tym nasze relacje z ludźmi. Możemy, mając świadomość, że złość „się nie opłaca” ją stłumić i być na przykład uprzejmym a nie krytycznym. Ale nie o to przecież chodzi – nie o zmianę działania, tylko o przekształcenie negatywnej emocji. Jak to zrobić?

1. Wejrzyj w złość. Emocje są skomplikowane i mogą być mylące. Poczuj, czy jest to gniew, irytacja czy frustracja. Nie jest tu istotne, z jakiego powodu się pojawiły. Ważniejsze jest co się pod nimi kryje – zwykle jest to poczucie winy lub lęk.
2. Zadaj sobie pytanie, co masz ochotę zrobić. Zwykle w parze ze złością idą agresywne zachowania. Nie muszą to być działania fizyczne, także werbalne albo agresja może być bierna, skierowana do wewnątrz.
3. Zadaj sobie pytanie: „Czy chcę transformować swoją złość?”. Dalsze kroki mają sens tylko wtedy, kiedy odpowiedź na to pytanie jest twierdząca.
4. Pomyśl, co jest przeciwieństwem działania pod wpływem złości. Na drugom krańcu agresji jest życzliwość lub co najmniej – spokojne zachowanie. Wyobraź sobie, że w danej sytuacji tak się właśnie zachowujesz, myśl o tym i poczuj to.
5. Gdy poczujesz, że twoje emocje i myśli zmieniły się na pozytywne – podejmij działania.

Gdy przejdziesz powyższe kroki, dokonasz transformacji złości i nie będziesz działać pod jej destrukcyjnym wpływem a także w opozycji do swoich uczuć.