Stresozaradny urlop – jak odpocząć i się nie stresować?

fot.123rf

Wakacje to czas relaksu i podróży. Są jednak osoby, które na samą myśl o dłuższym urlopie czują podenerwowanie, a w czasie wyjazdu nie mogą przestać myśleć o pracy. Akcja „Stresozaradni” mówi między innymi o tym, jak obniżyć napięcie wywołane urlopem oraz pokazuje, że odpoczynek jest czynnikiem niezbędnym do efektywnej pracy.
Dlaczego stresujemy się przed urlopem?

reklama

Według badania GFK Polonia „Polacy a stres” Polaków stresuje przede wszystkim praca pod presją czasu, natłok obowiązków oraz problemy z realizacją wyznaczonych celów. Jak się jednak okazuje czynnikiem powodującym niepokój może być także … urlop od pracy. Według ekspertów stan podenerwowania spowodowany jest brakiem umiejętności wypoczywania. Podczas wyjazdu zbytnią uwagę przywiązujemy do spraw zawodowych. „Uwarunkowania historyczno-kulturowe sprawiają, że Polacy mają problem z czymś, co wydaje się banalnie proste – z odpoczynkiem. Na tle innych populacji w Europie bardzo dużo pracujemy i rzadko chodzimy na urlop. Poza tym – co bardzo istotne – nie potrafimy odpoczywać na co dzień– zwraca uwagę dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog motywacji. – „Po długich miesiącach ciągłej pracy ciężko nam się całkowicie odprężyć oraz zostawić za sobą codzienność. Głowę zaprzątają myśli, że o czymś zapomnieliśmy, że nie dopięliśmy przed wyjazdem wszystkich spraw. Jest to jeden z częstszych powodów urlopowych stresów”.

Jak przygotować się do urlopu?

Aby uniknąć niepotrzebnego stresu i podenerwowania warto odpowiednio przygotować się przed wyjazdem. Ważną kwestią jest czas, który poświęcimy na odpoczynek. Minimum to 4-5 dni, ponieważ dopiero po tym okresie jesteśmy przystosowani do nowych warunków i zaczynamy się w pełni regenerować. Idealny urlop powinien trwać dwa tygodnie.

„Brak nawyku odpoczywania, regularnego spędzania czasu z myślą o sobie i swoich zainteresowaniach może powodować, że sytuacja urlopu staje się nie tylko nowym,ale i trudnym doświadczeniem. Dlatego ważne jest, aby dobrze zaplanować każdy dzień wakacji, aby w 100% móc wykorzystać ten czas na relaks i regenerację. Tworzenie planu może się nam wydawać mało spontaniczne, ale to właśnie nadmiar spontaniczności bardzo często może powodować stres związany z wyjazdem na wakacje. Planowanie przeważnie sprawia, że czujemy się bezpieczniej i bardziej komfortowo” – zaznacza dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Umiejętność planowania, zarówno wyjazdów, jak i codziennych obowiązków jest ważną częścią stresozaradności. Plan działania powoduje, że w danym czasie można zrobić dużo więcej i z mniejszym wysiłkiem niż w sytuacjach „z marszu”, kiedy trzeba na bieżąco improwizować działanie.