1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Typy osobowości w pracy

fot.123rf
fot.123rf
Ponad sto lat temu Carl Gustaw Jung wyodrębnił różne rodzaje osobowości w zależności od tego, czy u danej osoby dominującą aktywnością jest: myślenie, intuicja, doświadczenie zmysłowe czy emocje. Wyróżnił trzy pary przeciwstawnych typów: Introwersja vs Ekstrawersja, Myślenie vs Uczucia, Doznania vs Intuicja. Typologia Junga jest wykorzystywana do dziś przez badaczy i praktyków relacji międzyludzkich, także w kontekście pracy i organizacji. Zwykle opiera się ona na analizie czterech typów – czasem, jak w przypadku opisów prof. G. Nelsona lub T. Hartmana, oznaczonych dla ułatwienia kolorami: typ czerwony (działanie), żółty (zabawa), niebieski (analiza), zielony (relacje).

Mów do mnie „po mojemu”

JESTEM NIEBIESKI
  • Wyrażaj się logicznie i w sposób uporządkowany
  • Daj mi istotę sprawy
  • Priorytety!
  • Pokaż mi korzyści w zadaniu, które mam/mamy wykonać
  • Proszę o konkrety – liczby, fakty, procenty
  • Gdy do mnie dzwonisz, nie rób wstępów, tylko od razu powiedz, o co chodzi i wyślij mi e-maila
  • Komunikuj się ze mną zwięźle, bez ozdobników i lania wody
 JESTEM ŻÓŁTY
  •  Nie mów „to się nie da”, „to nierealne”
  •  Podejmuj różne wątki, nie tylko służbowe
  •  Nie bądź w kontakcie ze mną sztywny, oficjalny
  •  Przyjdź pogadać, zamiast wysyłać e-maila
  •  Proponuj rozwiązania, możliwości
  •  Pokaż zaangażowanie
  •  Nie pokazuj zbyt wielu szczegółów
  •  Nie neguj, tylko wskazuj dodatkowe obszary do przemyśleń
  •  Nie oceniaj mnie na forum, ale doceniaj
JESTEM ZIELONY
  •  Mów konkretnie i otwarcie
  •  Nie przerywaj
  •  Zachęcaj mnie do wyrażania opinii
  •  Nie narzucaj mi swojego zdania
  •  Daj mi czas na zastanowienie, nie oczekuj odpowiedzi od razu
  •  Opisz problem w e-mailu, muszę to przeanalizować
  •  Zapraszaj mnie na spotkania, pytaj o zdanie
  •  Jeśli chcesz mnie skrytykować, zrób to w cztery oczy
  •  Poproś, to pomogę, ale nie wykorzystuj mnie
  •  Nie kwestionuj mojej lojalności i zaangażowania
  •  Szanuj moją wrażliwość
JESTEM CZERWONY
  • Mów krótko i na temat
  • W e-mailach i SMS-ach unikaj emotikonów
  • Podawaj mi twarde fakty i liczby
  • Pisz bez błędów
  • Treść zagadnienia, problemu opisz mi, najlepiej w punktach i zwięźle
  • Najlepiej nie pisz, tylko dzwoń! Ale nie żeby pogadać, tylko z konkretem
  • Na spotkania ze mną przychodź przygotowany
  • Pokazuj mi korzyści z zadania, projektu
  • Nie owijaj niczego w bawełnę, tylko wal prosto z mostu!
Dr Joanna Heidtman psycholog i socjolog, doradca i coach, wykłada na SWPS i w ICAN Institute. Publikuje na stronach Blogosfery Liderów Harvard Business Review Polska. Współprowadzi firmę konsultingową Business Doctors, www.businessdoctors.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze