Typy osobowości w pracy

fot.123rf

Ponad sto lat temu Carl Gustaw Jung wyodrębnił różne rodzaje osobowości w zależności od tego, czy u danej osoby dominującą aktywnością jest: myślenie, intuicja, doświadczenie zmysłowe czy emocje. Wyróżnił trzy pary przeciwstawnych typów: Introwersja vs Ekstrawersja, Myślenie vs Uczucia, Doznania vs Intuicja. Typologia Junga jest wykorzystywana do dziś przez badaczy i praktyków relacji międzyludzkich, także w kontekście pracy i organizacji. Zwykle opiera się ona na analizie czterech typów – czasem, jak w przypadku opisów prof. G. Nelsona lub T. Hartmana, oznaczonych dla ułatwienia kolorami: typ czerwony (działanie), żółty (zabawa), niebieski (analiza), zielony (relacje).

reklama

Mów do mnie „po mojemu”

JESTEM NIEBIESKI

  • Wyrażaj się logicznie i w sposób uporządkowany
  • Daj mi istotę sprawy
  • Priorytety!
  • Pokaż mi korzyści w zadaniu, które mam/mamy wykonać
  • Proszę o konkrety – liczby, fakty, procenty
  • Gdy do mnie dzwonisz, nie rób wstępów, tylko od razu powiedz, o co chodzi i wyślij mi e-maila
  • Komunikuj się ze mną zwięźle, bez ozdobników i lania wody

JESTEM ŻÓŁTY

  • Nie mów „to się nie da”, „to nierealne”
  • Podejmuj różne wątki, nie tylko służbowe
  • Nie bądź w kontakcie ze mną sztywny, oficjalny
  • Przyjdź pogadać, zamiast wysyłać e-maila
  • Proponuj rozwiązania, możliwości
  • Pokaż zaangażowanie
  • Nie pokazuj zbyt wielu szczegółów
  • Nie neguj, tylko wskazuj dodatkowe obszary do przemyśleń
  • Nie oceniaj mnie na forum, ale doceniaj

JESTEM ZIELONY

  • Mów konkretnie i otwarcie
  • Nie przerywaj
  • Zachęcaj mnie do wyrażania opinii
  • Nie narzucaj mi swojego zdania
  • Daj mi czas na zastanowienie, nie oczekuj odpowiedzi od razu
  • Opisz problem w e-mailu, muszę to przeanalizować
  • Zapraszaj mnie na spotkania, pytaj o zdanie
  • Jeśli chcesz mnie skrytykować, zrób to w cztery oczy
  • Poproś, to pomogę, ale nie wykorzystuj mnie
  • Nie kwestionuj mojej lojalności i zaangażowania
  • Szanuj moją wrażliwość

JESTEM CZERWONY

  • Mów krótko i na temat
  • W e-mailach i SMS-ach unikaj emotikonów
  • Podawaj mi twarde fakty i liczby
  • Pisz bez błędów
  • Treść zagadnienia, problemu opisz mi, najlepiej w punktach i zwięźle
  • Najlepiej nie pisz, tylko dzwoń! Ale nie żeby pogadać, tylko z konkretem
  • Na spotkania ze mną przychodź przygotowany
  • Pokazuj mi korzyści z zadania, projektu
  • Nie owijaj niczego w bawełnę, tylko wal prosto z mostu!

Dr Joanna Heidtman psycholog i socjolog, doradca i coach, wykłada na SWPS i w ICAN Institute. Publikuje na stronach Blogosfery Liderów Harvard Business Review Polska. Współprowadzi firmę konsultingową Business Doctors, www.businessdoctors.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »