Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Typy osobowości w pracy

fot.123rf
11 stycznia 2017 in Psychologia by Renata Mazurowska
Ponad sto lat temu Carl Gustaw Jung wyodrębnił różne rodzaje osobowości w zależności od tego, czy u danej osoby dominującą aktywnością jest: myślenie, intuicja, doświadczenie zmysłowe czy emocje. Wyróżnił trzy pary przeciwstawnych typów: Introwersja vs Ekstrawersja, Myślenie vs Uczucia, Doznania vs Intuicja. Typologia Junga jest wykorzystywana do dziś przez badaczy i praktyków relacji międzyludzkich, także w kontekście pracy i organizacji. Zwykle opiera się ona na analizie czterech typów – czasem, jak w przypadku opisów prof. G. Nelsona lub T. Hartmana, oznaczonych dla ułatwienia kolorami: typ czerwony (działanie), żółty (zabawa), niebieski (analiza), zielony (relacje).

Mów do mnie „po mojemu”

JESTEM NIEBIESKI

  • Wyrażaj się logicznie i w sposób uporządkowany
  • Daj mi istotę sprawy
  • Priorytety!
  • Pokaż mi korzyści w zadaniu, które mam/mamy wykonać
  • Proszę o konkrety – liczby, fakty, procenty
  • Gdy do mnie dzwonisz, nie rób wstępów, tylko od razu powiedz, o co chodzi i wyślij mi e-maila
  • Komunikuj się ze mną zwięźle, bez ozdobników i lania wody

 JESTEM ŻÓŁTY

  •  Nie mów „to się nie da”, „to nierealne”
  •  Podejmuj różne wątki, nie tylko służbowe
  •  Nie bądź w kontakcie ze mną sztywny, oficjalny
  •  Przyjdź pogadać, zamiast wysyłać e-maila
  •  Proponuj rozwiązania, możliwości
  •  Pokaż zaangażowanie
  •  Nie pokazuj zbyt wielu szczegółów
  •  Nie neguj, tylko wskazuj dodatkowe obszary do przemyśleń
  •  Nie oceniaj mnie na forum, ale doceniaj

JESTEM ZIELONY

  •  Mów konkretnie i otwarcie
  •  Nie przerywaj
  •  Zachęcaj mnie do wyrażania opinii
  •  Nie narzucaj mi swojego zdania
  •  Daj mi czas na zastanowienie, nie oczekuj odpowiedzi od razu
  •  Opisz problem w e-mailu, muszę to przeanalizować
  •  Zapraszaj mnie na spotkania, pytaj o zdanie
  •  Jeśli chcesz mnie skrytykować, zrób to w cztery oczy
  •  Poproś, to pomogę, ale nie wykorzystuj mnie
  •  Nie kwestionuj mojej lojalności i zaangażowania
  •  Szanuj moją wrażliwość

JESTEM CZERWONY

  • Mów krótko i na temat
  • W e-mailach i SMS-ach unikaj emotikonów
  • Podawaj mi twarde fakty i liczby
  • Pisz bez błędów
  • Treść zagadnienia, problemu opisz mi, najlepiej w punktach i zwięźle
  • Najlepiej nie pisz, tylko dzwoń! Ale nie żeby pogadać, tylko z konkretem
  • Na spotkania ze mną przychodź przygotowany
  • Pokazuj mi korzyści z zadania, projektu
  • Nie owijaj niczego w bawełnę, tylko wal prosto z mostu!

Dr Joanna Heidtman psycholog i socjolog, doradca i coach, wykłada na SWPS i w ICAN Institute. Publikuje na stronach Blogosfery Liderów Harvard Business Review Polska. Współprowadzi firmę konsultingową Business Doctors, www.businessdoctors.


Rajskie ptaki w Twoim ogrodzie

Wiosna i lato to czas wyjątkowych spotkań na świeżym powietrzu. Garden party czy weekendowe przyjęcia z bliskimi na tarasie mają swój niepowtarzalny i bezpretensjonalny urok. ...

Wywiad SENSu: Joanna Brodzik

Na prośby widzów wróciła właśnie na plan szóstego sezonu serialu z cyklu „Nad rozlewiskiem”, na prośbę naszej redakcji po raz trzeci pojawiła się na okładce ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI