1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Jak być kreatywnym?

123rf.com
123rf.com
Zobacz galerię 3 Zdjęcia
Na czym polega kreatywność? Jak być kreatywnym w codziennym życiu?To, że nie nazywasz się Michał Anioł czy Albert Einstein, nie znaczy, że nie jesteś osobą kreatywną. Kreatywność jest prostą metodą, którą każdy może z powodzeniem stosować.

Dla wielu z nas osoba kreatywna to osoba szczególnie uzdolniona, wręcz natchniona, taka, która tworzy na pstryknięcie palcami nieskończoną ilość pomysłów, która tworzy coś z niczego. Często porównujemy się z geniuszami i jak widzimy, że tacy nie jesteśmy, że nie strzelamy pomysłami z rękawa, to się zniechęcamy i myślimy, że jesteśmy do niczego. Nic bardziej błędnego! Kreatywność leży bowiem w naturze każdego człowieka – nie możemy nie być kreatywni. Ale samo nic się nie wymyśli. Żeby osiągnąć sukces, trzeba konsekwentnie stosować określoną metodę twórczego myślenia.Oto 6 kroków do stworzenia dowolnego pomysłu.

1. Zdefiniowanie celu
– musimy dobrze wiedzieć, co jest celem naszego „wymyślania”, czego się od nas oczekuje, jakie zadania ma spełniać to, co stworzymy. Najczęstsza przeszkoda w kreowaniu polega na tym, że próbujemy sobie od razu wyobrazić finalny efekt i wtedy się blokujemy. A w pierwszym kroku powinniśmy precyzyjnie odpowiedzieć nie na pytanie, „jakie” to ma być, ale „do czego” to ma być.

2. Erupcja pomysłów
– powinniśmy generować jak największą ilość pomysłów, nie wartościując ich na etapie wymyślania i nie kierując się własnymi upodobaniami; spisywać wszystko, co przyjdzie nam do głowy, nawet pozornie najgłupsze rzeczy. Im więcej, tym lepiej. Na tym etapie nasze pomysły nie muszą się nam podobać.

3. Wstępna selekcja
– zebrane pomysły powinniśmy oceniać pod względem tego, jak spełniają założony cel. Na tym etapie dobrze jest odszukać nie jeden najlepszy pomysł, lecz kilka, które są najlepsze pod różnymi względami.Pomysły trzeba pogrupować ze względu na zakres realizacji celu – jedne pomysły realizują cel pod tym względem, pozostałe pod innym.

4. Budowa kombinacji
–zastanówmy się, czy wyselekcjonowane pomysły mają elementy wspólne, które dają się harmonijnie połączyć. Stwórzmy dwa lub trzy najlepsze pomysły, które pozwalają zrealizować cel pod jak największa ilością względów.

5. Pierwsze wrażenie
– ostatecznie wybrane pomysły przedstawmy krytyce. Niech nasz krytyk (np. ten, dla którego wymyślamy) podzieli się pierwszymi wrażeniami– wszystkimi! Niech wybrzydza i narzeka, niech wskaże i nazwie wszystkie rzeczy, które mu się podobają i nie podobają lub te, co do których nie ma zdania. My musimy je wszystkie spisać i zrozumieć. A jeśli nie jesteśmy pewni, czy dobrze rozumiemy uwagi krytyka, to dopytajmy.

6. Ewaluacja konceptów
– potraktujmy krytykę jako wskazówki do ulepszenia naszego pomysłu. Doskonalmy go tak długo, aż wyeliminujemy wskazane wady. Etap 5 i 6 mogą być powtarzane do ostatecznego zadowolenia osoby, dla której przygotowujemy pomysł. Ostatecznego wyboru powinien dokonać ten, dla którego tworzymy.

Pamiętajmy, Anioł i Einstein byli takimi samymi ludźmi jak my!

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze