Jak dbać o kręgosłup dzieci?

Aktywność fizyczna dzieci
123rf.com

Troska o kręgosłup dziecka powinna zacząć się już od jego najmłodszych lat.

Już od wczesnego wieku badajmy dzieci, a na co dzień dbajmy o prawidłową postawę i rozwój kośćca.

Niemowlęta. Przede wszystkim nie wolno przyspieszać naturalnego rozwoju czynności fizjologicznych niemowlęcia. Nieprawidłowości mogą się rozwinąć na skutek leżenia w przekrzywionej pozycji, ciągle na plecach, z główką skręconą w jedną stronę. Nie należy kłaść dziecka cały czas w ten sam sposób, można zmieniać ułożenie w łóżeczku o 180 stopni. Jak najwcześniej powinno się układać dziecko na brzuchu. Źle jest też dziecko zbyt długo trzymać w foteliku czy leżaczku, powinno mieć możliwość swobodnej zmiany pozycji np. w kojcu czy na kocyku. Absolutnie nie wolno przedwcześnie dziecka pionizować, sadzać. Nie uczmy też dzieci chodzić prowadząc je za rękę czy „paluszki” i nie wsadzajmy ich do chodzika. To wszystko źle wpłynie na ich kręgosłupy, niedojrzałe do pionowej postawy. Nie pozbawiajmy też dzieci możliwości raczkowania przystosowującego ich narządy ruchu do chodzenia. W późniejszym wieku prowadźmy dzieci raz za jedną rękę, a raz za drugą.

Przedszkolaki.
Najważniejsze jest zapewnienie dziecku w tym wieku odpowiedniej dawki ruchu. Warto dopytać o aktywność fizyczną oferowaną w przedszkolu, ale przede wszystkim samemu zachęcać malucha do ruchu. Zabawy na świeżym powietrzu- na placu zabaw, w lesie, jazda na rowerku, rolki ale też domowe zabawy wymagające ruchu, zmian pozycji itd. to wszystko pomaga malcowi zachować zdrowy kręgosłup i formuje nawyki aktywnego życia jako nastolatek i człowiek dorosły. Bardzo ważne jest też zwrócenie uwagi, czy w przedszkolu są odpowiednie krzesełka i stoliki czyli dopasowane do wzrostu dzieci, a także zapewnić dziecku podobny dopasowany „zestaw stół+krzesło” w domu.

Młodzież szkolna.
Niestety, uczniowie polskich szkół noszą zbyt ciężkie tornistry i zbyt wiele czasu spędzają za biurkiem. Jest to oczywiście bardzo niekorzystne dla kręgosłupa. Tymczasem w wieku szkolnym prawidłowa pozycja ciała i nieobciążanie nadmierne kręgosłupa są szczególnie ważne. Przecież właśnie wtedy kształtuje się i rozwija ciało oraz dziecko nabiera nawyków, które będą mu już towarzyszyć przez całe życie.

Ciężkie plecaki
. Dużym problemem, szczególnie w ostatnich latach, stały się zbyt ciężkie plecaki szkolne. Waga plecaka szkolnego nie powinna przekraczać 10-15 procent masy ciała dziecka. Przepisy BHP zabraniają nosić dorosłym ciężarów większych niż ok. 25 procent masy ich ciała. Tymczasem dziecko w wieku wczesnoszkolnym ważące około 25-30 kg nosi nawet 8-10 – kilogramowy plecak (ok. 25- 30 % masy jego ciała). To oznacza, że kręgosłup dziecka jest obciążany tak samo albo i bardziej niż kręgosłup dorosłego człowieka. Tylko, że kręgosłup dorosłego jest już ukształtowany i zakończył proces rozwoju i wzrostu kośćca. Jedyną radą w przypadku przeciążonych pleców dziecka jest ich odciążenie dzięki np. stosowaniu tornistrów czy plecaków na kółkach. Plecak o zbyt dużej wadze wywołuje przeciążenie osiowe kręgosłupa. Może to skutkować zmianami o charakterze choroby Scheuermanna, efektem tzw. okrągłych pleców, może przyczynić się do powstawania skoliozy, wywoływać dyskopatię, a także przeciążać stawy biodrowe, kolanowe i skokowe.