Zasady żywienia – dieta dla młodego sportowca

Dieta dla mlodego sportowca
123rf.com

Przy uprawianiu sportu znajomość podstawowych zasad żywienia jest bardzo ważna. Młody człowiek ma wiedzieć, jaka ilość kalorii i płynów jest niezbędna dla jego organizmu w ciągu całego dnia. Ważny jest też podział na żywność i napoje spożywane przed ćwiczeniami, w trakcie ćwiczeń i po ich zakończeniu. Kluczowe jest uświadomienie sobie, że nieprawidłowe odżywanie może być przyczyną słabszych wyników sportowych. I to mimo ciężkiej pracy i zaangażowania w treningi.
Dietę dla młodego sportowca muszą przygotować wspólnie rodzice, trener i dietetyk. Obecność rodziców jest niezbędna, ponieważ to oni kupują żywność i przygotowują posiłki dla dzieci. W codziennej diecie posiłki mają być pełnowartościowe, a suplementy mogą być jedynie dodatkiem do takiej diety. O ich ewentualnym stosowaniu musi zadecydować specjalista. Nie mogą zastępować pożywienia!

reklama

Zgodnie z zasadami żywienia w diecie dla sportowca muszą znaleźć się wszystkie składniki odżywcze, czyli białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały. Urozmaicona dieta zapobiegnie chudnięciu lub tyciu, objawom zmęczenia, chorobom, kontuzjom i długotrwałej, często bolesnej rekonwalescencji itp. Należy pracować na tym, by młody sportowiec jadł ze zrozumieniem, czyli obserwował, jak jego ciało reaguje na pożywienie. Każdy posiłek ma mu dostarczyć energii, co powinien odczuć po zjedzeniu. Jeśli tak nie jest, jeśli jest senny i zmęczony, to znaczy, że albo to, co zjadł mu nie służy, albo należy zmienić połączenia produktów w jednym posiłku.

  • Ważne jest, aby dziennie jeść 3 główne posiłki i 2-3 przekąski. Przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3 lub 4 godziny. Posiłki obfite dobrze jest zjadać na 2-4 h przed wysiłkiem a przekąski na 1-2 h przed wysiłkiem. Wynika to z faktu, że posiłki białkowe docierają do jelit po ok. 4 h po spożyciu a posiłki węglowodanowe już po ok.2 h. Wcześniejsze rozpoczęcie treningu może spowodować różne objawy niestrawności.