Co odróżnia osoby odkładające działanie od ludzi czynu?

W ludzkiej naturze leży umiejętność pozytywnego nastawienia i aktywność. Dlaczego zatem odkładamy działanie i to w tych sferach, na których najbardziej nam zależy? To zachowanie obronne, obawiamy się bowiem zagrożenia poczucia własnej wartości i niezależności, lękamy się swojej niedoskonałości i porażki. Jak to zmienić?
Dr Neil Fiore, autor książki „Nawyk samodyscypliny. Zaprogramuj wewnętrznego stróża”, przez pięć lat dokładnie badał nawyk odkładania działania w trakcie sesji coachingu i terapii swoich klientów. Na tej podstawie zidentyfikował pięć negatywnych przykładów nastawień, które prowadzą do tego odwlekania działań dla nas ważnych i odróżniają osoby, które w ten sposób postępują, od ludzi czynu.

1. Negatywne myślenie o wyrażeniu „Muszę”

reklama

Powtarzanie słowa „muszę”, oznaczającego komunikat „muszę, ale nie chcę” sprawia, że pojawiają się sprzeczne uczucia i wrażenie, że jesteś ofiarą. A to stanowi doskonałe usprawiedliwienie dla odkładania działania. Możesz pozbyć się tego nastawienia, zastępując je stwierdzeniem związanym z nastawieniem na przejmowanie odpowiedzialności. Człowieka czynu charakteryzuje wybór i moc.
Zastąp wyrażenie MUSZĘ wyrażeniem WYBIERAM

2. Negatywne myślenie o wyrażeniu „Muszę skończyć”

Kończenie odnosi się do nieokreślonej przyszłości, być może odległej od twojego stanu umiejętności, pewności siebie i perspektyw. Koncentrujesz się wówczas na mało określonym wyniku, nie mówiąc sobie od czego należy rozpocząć zadanie. Skupienie się na tym aspekcie sprawia, że zadanie wydaje się obezwładniające, trudne do wykonania. Możesz zmienić ten stan rzeczy i zastąpić je zobowiązaniem do rozpoczęcia działań teraz. Pobudzisz w ten sposób swoją energię.

Zastąp wyrażenie MUSZĘ SKOŃCZYĆ wyrażeniem KIEDY MOGĘ ZACZĄĆ?

Jeśli rozpoczęcie projektu obecnie jest niemożliwe, zapytaj siebie: KIEDY ZNOWU MOGĘ ZACZĄĆ?

3. Negatywne myślenie „Ten projekt jest zbyt duży i ważny”

Im większy wydaje ci się projekt, tym większą masz skłonność do odkładnia działania. Jeśli skupisz się na wizji wszystkiego, o co walczysz podczas pracy nad nim, naturalna motywacja i ciekawość ustąpią miejsca niepokojowi. Nigdy nie można od razu zbudować całego domu czy napisać całej książki. Ale możesz znaleźć architekta, napisać konspekt lub jedną stronę dzieła.

Zastąp wyrażenie TEN PROJEKT JEST DUŻY I WAŻNY wyrażeniem MOGĘ WYKONAĆ JEDEN MAŁY KROK

4. Negatywne myślenie „Muszę być perfekcyjny”

Powtarzając sobie to założenie, będziesz chronił się przed porażkami i krytyką, co w konsekwencji skłoni cię do odkładania działania. Skoncentrujesz się na wewnętrznym dialogu, podczas którego będziesz potępiał wszystkie swoje niewielkie postępy jako nieznaczące w porównaniu do tego, jakie twoim zdaniem powinny być. Im większym jesteś samokrytycznym perfekcjonistą, tym trudniej jest ci rozpocząć pracę nad projektem, który jak już wiesz, nigdy nie będzie wystarczająco dobrze zrealizowany. Będziesz miał skłonność do porzucania go po zetknięciu się ze zwykłym problemem. Jak na ironię, perfekcjonizm i krytycyzm w stosunku do swoich błędów powodują, że porażki stają się bardziej prawdopodobne i poważniejsze. Dlatego wymagania dotyczące perfekcyjnej pracy warto zastąpić akceptacją swoich ludzkich ograniczeń i tak zwanych błędów jako części zwykłego uczenia się. Podaruj sobie wyrozumiałość i wsparcie dla prawdziwej, niedoskonałej pracy, zamiast marzyć o doskonałym projekcie.

Zastąp wyrażenie MUSZĘ BYĆ PERFEKCYJNY wyrażeniem MOGĘ BYĆ DOSKONALE LUDZKI

5. Negatywne myślenie „Nie mam czasu na rozrywkę”

Katowanie się stwierdzeniami typu „Muszę pracować cały weekend” sprawią, że zaczniesz odczuwać niechęć do pracy, spowodowaną długimi okresami pozbawienia przyjemności i izolacji. W człowieku wówczas wytwarza się poczucie, że życie jest pełne obowiązków i wymagań, które pozbawiają go tego, co w życiu sprawia przyjemność innym.

Zastąp stwierdzenie NIE MAM CZASU NA ROZRYWKĘ stwierdzeniem MUSZĘ ZNALEŹĆ CZAS NA ROZRYWKĘ

I po prostu to zrób.

Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku
„Nawyk samodyscypliny. Zaprogramuj wewnętrznego stróża”,
napisanego przez dr Neila Fiore, psychologa, trenera i pisarza, który pomógł tysiącom osób osiągnąć optymalny potencjał.

Wydawnictwo Sensus

Nie odkładaj na później przeczytania tej książki. Zmień obawę przed działaniem w potężną siłę napędową. Poznaj „stan przepływu” i inne fascynujące cechy swojego mózgu