Ćwiczenia na pokonanie stresu (cz.1)

123rf.com

Czasami pojawia się i znika niespodziewanie, innym razem zostaje na dłużej. Stres – nasz przyjaciel czy wróg? Wybór należy do ciebie. Dagmara Gmitrzak, autorka książki na temat radzenia sobie ze stresem za pomocą technik relaksacji proponuje proste ćwiczenia.
Stresu doświadczył z pewnością każdy człowiek na świecie. Najbardziej charakterystyczne objawy tej specyficznej reakcji organizmu to przyspieszony, płytki oddech, szybkie bicie serca, napięty kark, ścisk w splocie słonecznym i zwiększona potliwości ciała. Naukowo objawy te nazwane są reakcją walki lub ucieczki. Do krwi uwalniane są wówczas duże ilości hormonów stresu adrenaliny i kortyzolu, które krótkotrwale mobilizują nasz organizm, dostarczając mu zastrzyku energii.

reklama

Tę specyficzną reakcję odziedziczyliśmy po naszych praprzodkach. Jest zapisana w naszym DNA i zostaje uruchomiona w sytuacjach, które mózg interpretuje jako zagrażające naszemu życiu lub zdrowiu. Dzisiaj coraz częściej staje się jednak piętą achillesową współczesnego człowieka. Każdy z nas może codziennie doświadczać wyzwolenia tej reakcji kilkakrotnie. Jeśli pod koniec dnia nie zadbamy o zmniejszenie napięcia fizycznego i psychicznego, po kilku napiętych tygodniach lub miesiącach, stres znacznie obniży naszą odporność, mogą się pojawić specyficzne objawy psychosomatyczne (migreny, bóle karku i krzyża, zmniejszone libido, rozdrażnienie lub depresja). Stres w małej dawce może nas zmobilizować i zainspirować do pozytywnej zmiany. Ale w dużej dawce, może zablokować naszą kreatywność i energię życiową.

Warto poznać skuteczne techniki, które pozwalają na bieżąco radzić sobie ze stresem. Oto 3 ćwiczenia, które szybko zmniejszą objawy stresu i lęku: