Dlaczego amerykańskie „keep smiling” nie działa?

Sposób myślenia określa nasze przeznaczenie – odkrycia współczesnej neuropsychologii, biologii i fizyki nie pozostawiają w tym względzie żadnej wątpliwości.
Obserwacje mózgu prowadzone pod specjalistyczna aparaturą SPECT (dziedzina medycyny nuklearnej) wykazały, że pod wpływem naszych przekonań zmienia się obraz mózgu.

reklama

Ostatnie rewolucyjne badania biologów komórkowych obaliły teorię determinizmu genetycznego, udowadniając, że geny kształtowane są m.in. przez sygnały pochodzące z naszych myśli i emocji.

Wszystkie te informacje ze świata nauki spowodowały, że ludzie zachłysnęli się pozytywnym myśleniem, prawem przyciągania i fizyką kwantową. W księgarniach półki uginają się od poradników typu ,,zrealizuj swoje marzenia”. Fakt ten wydaje się być obiecujący, gdyż koncepcje zawarte w tego typu literaturze są niezwykle motywujące.

Jednak coraz częściej ludzie, którzy mają skłonności do pesymistycznego postrzegania świata, zaczynają frustrować się i w nienaturalny sposób wypierać negatywne odczucia. W takim wypadku dobrze mieć świadomość, że bazą dobrego myślenia jest rozpoznanie sygnałów, które wysyłają nam emocje. Złe samopoczucie jest dla nas informacją, że należy wnikliwie przyglądnąć się naszym nawykom myślowym, a nie udawać, że wszystko jest ok. Metaforycznie mówiąc, od samego udawania, że nie ma chwastów w naszym ogródku, nie pozbędziemy się problemu.

Co należy zrobić?

Przede wszystkim konieczne jest zatrzymanie i przyjrzenie się, jakie myśli lub obrazy pojawiają się w naszej głowie. Ból odczuwamy wtedy, kiedy nasze oczekiwania nie są zgodne z rzeczywistością, w której żyjemy.

Kiedy np. marzymy o harmonijnym związku, należy przyglądnąć się naszym skojarzeniom ze słowem harmonia. Jeśli podświadomie uznajemy, że harmonia to nuda, a naszą podstawowa wartością jest działanie, nic nam nie pomoże mechaniczne afirmowanie „jestem w harmonijnym związku”. Podświadomość zacznie sabotować nasz cel, będzie postrzegała go jako zagrożenie dla naszych podstawowych wartości. W takiej sytuacji konieczne jest wytworzenie nowych skojarzeń w mózgu. W tym celu zadajemy sami sobie pytania lub spotykamy się z coachem, który utworzy nową bezpieczną i korzystną dla naszego celu ścieżkę neuronową. W temacie harmonijnego związku pomocne będą pytania: Co dla mnie znaczy słowo harmonia? Jakie korzyści będę miała z harmonijnego związku?