Efektywne zarządzanie emocjami – ćwiczenie

Zarzadzanie emocjami
123rf.com

Emocje są w nas każdego dnia, towarzyszą nam niemal w każdej minucie życia. Są cenne, bo niosą wiadomości o naszych potrzebach, o nas samych. Zarówno smutek, gniew, lęk czy radość pomagają nam łączyć się ze sobą, z innymi i osiągać wielkie rzeczy. Jak nimi efektywnie zarządzać?
Najczęstsze strategie mężczyzn to granie w gry wideo i picie alkoholu. Kobiety z niewygodnymi emocjami „radzą” sobie na przykład zakupami lub jedzeniem ciasteczek. Działa, ale na krótką metę, prawda? Sposoby niezdrowe można zamienić na zdrowe i skuteczne. Badania dowodzą, że szczęśliwsi ludzie czują swoją sprawczość, jeśli chodzi o niwelowanie skutków stresu. Jak rozpoznawać emocje i efektywnie nimi zarządzać?

Czym są emocje?

Zależność między myślami o doznaniami fizycznymi. Na przykład lęk można czuć w żołądku lub gardle, złość w brzuchu, tam też może „mieścić się” radość, na emocje w różny sposób reaguje serce – ściśnięciem, szybszym biciem, nieregularnymi uderzeniami.

Ćwiczenie

Wybierz jedną z podstawowych emocji – lęk, smutek albo gniew.

LĘK
Zadaj sobie pytanie i odpowiedz na nie: Czego się boję?
Np. Boję się, że mąż ode mnie odejdzie. Wyobraź to sobie w najczarniejszym scenariuszu. Potem poczuj emocje w ciele, np. w napiętych miśniach, szalejącym sercu.

SMUTEK
Zadaj sobie pytanie i odpowiedz na nie: Co straciłam? Zwykle smutek dotyczy przeszłości. Może jesteś smutna, bo straciłaś poczucie bezpieczeństwa wraz z rozwodem rodziców. Gdzie czujesz tą emocję w ciele? Smutek często połączony jest ze zmęczeniem, zamknięciem serca, ściśnięciem gardła.